Problemen avhjälptes vid lunchtid, men var man under förmiddagen i behov av sjukresetaxi uppmanades man istället vända sig direkt till taxibolagen.
– Vi fick reda på det nu på morgonen, och har gått ut med information. Men det är tydligen ett nationellt problem hos näteverantören, säger Jessica Elgenstierna, presschef på Region Uppsala.
Nationellt problem
Sture Jonsson, presschef på Upplands lokaltrafik som har ansvaret för sjukresorna inom Uppsala län, bekräftade att problemet låg hos nätleverantören.
– Jag har fått uppgifter om att det är ett nationellt problem som drabbar flera regioner och landsting. Nätleverantören jobbar för fullt med att lösa det här, säger han.
Avgrävd kabel
– Det är tydligen en kabel som blivit avgrävd i Stockholm. De felsöker och vi har inte fått någon prognos, säger Irfan Cancar, kommunikationsansvarig på Fastighet och service inom Region Uppsala.
Även sjukvårdens interna beställningar av bland annat helikopter och ambulans påverkades. Man kunde dock utföra beställningar trots problemen.
– Man kan nå fram genom växeln som kopplar vidare till de berörda, så de beställningarna kan utföras ändå. Och information har gått ut till berörda landsting, så de vet vart de ska vända sig och hur de ska göra, säger Irfan Cancar.
Vid lunchtid meddelade operatören Telia att felen var avhjälpta. Man kan därmed åter nå beställningscentralen för sjukresor på 0771 – 999 000.