Fyra elever visade sig ha fått felaktiga resultat vid undersökningen. Foto: TT/Genrebild

Psykolog räknade fel på elevers IQ

Uppdaterad
Publicerad

En skolpsykolog räknade fel när han skulle mäta fyra barns IQ. Ett barn fick skyhöga resultat medan tre andra, som i själva verket låg klart under snittet, klassades som genomsnittliga. Nu har händelsen IVO-anmälts.

Det var i samband med att en ny psykolog påbörjade sin tjänst vid en skola i Uppsala som felet upptäcktes. Nu har en IVO-anmälan upprättats med anledning av missen. Fyra elever fick felaktiga resultat vid IQ-testet. Ett barn landade på 160, vilket är extremt högt. I själva verket visade det sig att eleven hade 128, vilket ändock är klart över genomsnittet.

Beprövad metod

Tre andra barn klassades som genomsnittliga när de i själva verket låg klart under det. Metoden som användes var en gammal och beprövad metod (WISC). Enligt anmälan ska psykologen ha gjort fel i att räkna med tio deltest istället för sju. Enligt anmälan bedöms det felaktiga resultatet inte ha påverkat elevernas stöd och insatser i skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.