Mellan 12 februari till 18 oktober 2019 så anser Region Uppsala inte att fakturaföretaget uppfyllde det som stod i avtalet. Enligt Region Uppsala så skannades inte merparten av fakturorna in under den aktuella perioden, vilket ledde till att räkningar inte betalades i tid.
Det i sin tur resulterade i att påminnelser, inkassoärenden, dröjsmålsräntefakturor skickades till regionen. Ekonomifunktionen blev nedringd och arbetsbelastningen ökade avsevärt. Det här framgår av ett brev som gått iväg till det aktuella företaget.
Kräver tillbaka 1,5 miljoner kronor
Företag började höra av sig och inkassokraven trillade in. Enligt Region Uppsala har det krävts drygt 750 arbetstimmar för att få ordning på betalningarna. Ett arbete som Region Uppsala menar skapats till följd av att fakturaföretaget brustit i sitt åtagande. Det extra arbetet med över 9 000 fakturor, tillsammans med dröjsmålsränta, beräknas ha kostat regionen 1,5 miljoner kronor extra. Ett belopp man nu vill ha tillbaka.
Senast 30 april vill Region Uppsala ha ett svar från företaget hur det ställer sig till kravet. Företaget uppger att de inte nåtts av ersättningsanspråket och nu kommer ta kontakt med regionen.
– På våra regelbundna möten har inte de här problemen inte tagits upp, så vi måste förbättra vår kommunikation, säger ansvarig på företaget.