Rekordmånga samtal: 129 samtal/dag. Foto: SVT.

Rekordmånga samtal till kvinnofridslinjen förra året

Uppdaterad
Publicerad

Antalet samtal tilll kvinnofridslinjen fortsätter att öka med åren. Aldrig någonsin har stödtelefonen mottagit lika många samtal som år 2020.

– Svårt att bedöma vilken effekt corona har haft på antalet samtal. Det vi ser är att flera haft ett behov av att ringa in till stödtelefonen under året, säger Åsa Witkowski, verksamhetschef på NCK.

Nu har rekord i antalet besvarade samtal till den nationella stödtelefonen kvinnofridslinjen slagits. År 2020 tog stödtelefonen emot omkring 128 samtal per dygn. Det är fler samtal än någonsin tidigare.

– År 2019 besvarade man i 116 samtal per dygn och 2020 ökade det till 128 samtal per dygn, säger Åsa Witkowski, verksamhetschef på kvinnofrid NCK.

Den nationella stödtelefonen kvinnofridslinjen är Sveriges nationella stödtelefon för kvinnor som utsätts för hot, våld eller sexuella övergrepp.

Stärkt bemanning efter ökat tryck

Stödlinjen är beläget i Uppsala och drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset på uppdrag av regeringen. Kvinnofridslinjen har funnits i tio år och har under perioden ökat antalet besvarade samtal med 75 procent.

– Det finns säkert flera orsaker till att antalet samtalen fortsätter att öka på kvinnofridslinjen. Dels en ökad kännedom genom informationsspridning på myndigheter, och dels att behovet är stort och att mäns våld mot kvinnor blir mer känt i samhället, säger Åsa Witkowski.

Hit kan du vända dig

Kvinnofridslinjen

Nationellt centrum för kvinnofrid bemannar på uppdrag regeringen telefonlinjen dygnet runt, året om. Samtal till linjen syns inte på telefonräkningen och är helt kostnadsfria. Kvinnofridslinjen går att nå på telefon: 020 50 50 50

Akuta händelser

Vid akuta händelser bör du kontakta 112 för att snabbt få hjälp. Om det inte är en akut händelse men du ändå behöver kontakt med sjukvård går det att ringa till 1177 för att få hjälp om vart du kan vända dig inom vården.

Bris

För den som är under 18 år går det att ringa till Bris och tala med en kurator. Deras telefonnummer är 116 111 och alla samtal är anonyma så länge den som ringer in inte berättar vad den heter eller var den bor. Samtalet är kostnadsfritt och syns inte på telefonräkningen.

Ungdomsmottagningen

På samlingssidan umo.se finns kontaktvägar till alla landets ungdomsmottagningar. Hit kan du vända dig om du är mellan 13 och 25 år. Det går även att ringa och skicka in frågor via e-post.

Nationella hjälplinjen

Hjälplinjens telefonjour har öppet mellan 13.00 och 22.00 varje dag. Hit kan du vända dig om du befinner dig i en kris och är i behov av samtalsstöd. Samtalet är helt anonymt och kostar som ett vanligt telefonsamtal.

Kvinnojourer

Det finns flera kvinnojourer runt om i landet som erbjuder stöd och hjälp. Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks) har samlat alla jourer på sin hemsida roks.se.

Socialtjänsten

De flesta kommuner i Sverige har ett journummer dit det går att ringa om man är i akut behov av hjälp under kvällar och helger. Mer information finns på din kommuns hemsida.

Unizon

Riksförbundet Unizon som samlar över 130 kvinnojourer, tjejjourer och ungdomsjourer över hela landet. Via deras hemsida finns kontaktvägar till jourer och stödverksamhet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.