Nu har rekord i antalet besvarade samtal till den nationella stödtelefonen kvinnofridslinjen slagits. År 2020 tog stödtelefonen emot omkring 128 samtal per dygn. Det är fler samtal än någonsin tidigare.
– År 2019 besvarade man i 116 samtal per dygn och 2020 ökade det till 128 samtal per dygn, säger Åsa Witkowski, verksamhetschef på kvinnofrid NCK.
Den nationella stödtelefonen kvinnofridslinjen är Sveriges nationella stödtelefon för kvinnor som utsätts för hot, våld eller sexuella övergrepp.
Stärkt bemanning efter ökat tryck
Stödlinjen är beläget i Uppsala och drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset på uppdrag av regeringen. Kvinnofridslinjen har funnits i tio år och har under perioden ökat antalet besvarade samtal med 75 procent.
– Det finns säkert flera orsaker till att antalet samtalen fortsätter att öka på kvinnofridslinjen. Dels en ökad kännedom genom informationsspridning på myndigheter, och dels att behovet är stort och att mäns våld mot kvinnor blir mer känt i samhället, säger Åsa Witkowski.