Konsumentrådgivaren Malin Thonäng lider med dem som värderat sin bil, utan att ha känt till villkoren. Hennes råd: Bestrid fakturan. Foto: SVT

Så slipper du trubbel på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Vad ska jag tänka på när jag letar efter prylar och tjänster på nätet? Vi ställde frågan till Malin Thonäng, konsumentrådgivare i Uppsala kommun.

Tipsen är ganska enkla och säkert har många hört dem förut. Trots det har över 300 personer nyligen anmält ett företag efter att de känt sig illa behandlade i samband med att man nyttjat en bilvärderingstjänst.

Malin Thonäng råder alla som känner tvivel att höra av sig till sin lokala konsumentrådgivare i respektive kommun, och att man som kund tuffar till sig.

– Jag tycker att man ska bestrida fakturor som man inte uppfattar som korrekta. Vi på konsumentrådgivningen kan berätta mer hur man går tillväga, säger Malin Thonäng.

Klippet: De tre enkla tipsen som hindrar dig från att tappa snett.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.