Så mycket säkrare är det med dubbdäck

Uppdaterad
Publicerad

Att förse cykeln med dubbdäck ger bättre friktion mot vägen och kan förebygga cykelolyckor, enligt ny studie

Höstkylan och den analkande vintern innebär prövningar för cyklisterna. Hala vägbanor, löv och isfläckar orsakar många svåra singelolyckor. Men dubbdäck på cykeln kan förebygga olyckorna enligt en ny studie från Statens väg- och transportinstitut, beställd av Länsförsäkringar.

Studien visar att dubbade däck generellt har ett bättre grepp än de odubbade däck. Gummiblandningen och utformningen av däcket är avgörande. I testerna uppmättes upp till 2,5 gånger högre friktion med dubbdäck, något som bland annat påverkar bromssträckan.

Forskarna bakom studien skriver att det är väl värt att rekommendera dubbdäck för cykling i vinterväglag. 

Studien från VTI

Fyra olika dubbdäck och två vanliga odubbade cykeldäck ingick i studien. Testerna gjordes på en slät isbeläggning med en temperatur på -3°C och vid en luftfuktighet på 50 procent. Varje däck testades vid tre olika tillfällen. Vanligtvis hade däcken ett lufttryck på 4,5 bar, men i några tester sänktes trycket till 3 respektive 1,5 bar för att studera lufttryckets inverkan på friktionsegenskaperna.

Vid varje däcktest mättes både bromsfriktion och styrfriktion, dels med ett helt vertikalt stående hjul och dels med ett något lutande hjul

Tips:

  • Välj däck med dubb på mitten och sidorna.
  • Välj däck med minst 200 dubb.
  • Välj däck med en miljövänlig gummiblandning.
  • Välj ett däck med många dubbar i stål om du cyklar där det ofta är isigt.
  • Undvik begagnade däck eller däck som är mer än 3-4 år gamla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.