Skolbarn cyklar och lär – samtidigt

Publicerad

Hur gör man för att få skolbarn att röra mer på sig? På Tärnsjö skola har man valt en ovanlig modell. Eleverna cyklar på kontorscyklar under lektionstid, samtidigt som de löser mattetal eller studerar geografi.

– Jag tycker att jag sover och kan koncentrera mig bättre, säger Peter Melander Andersen.

Klasskompisen Fanny Nilsson håller med och säger att det är enkelt att koncentrera sig både på matten och att trampa på kontorscykeln samtidigt. Runa Gästgivars tycker att det är roligt men märker ingen större skillnad.

Alla tre är elever i klass 3b på Tärnsjö skola. Under lektionen studerar de samtidigt som de trampar på varsin motionscykel, eller kontorscykel som de kallas.

Intresse för ergonoma verktyg

Fem kontorscyklar har inhandlats på prov och det var intresset för ”ergonoma verktyg” som fick rektor Alexanda Södervall att slå till.

– Det är en investering som dels påverkar inlärningen men även hälsan, säger hon.

Omkring 3 000 kr styck kostar cyklarna. Klasslärare Therese Hansson tycker att det blivit bättre studiero och tystare i klassrummet.

– De elever som har lite svårt att sitta still får utlopp och de elever som inte kan sitta still får ändå trampa bort lite öveskottsenergi, säger hon.

Piggare elever men ingen bevisad effekt

Någon bevisad effekt att just kontorscyklar skulle vara bättre än annan rörelse i samband med skolan finns det dock inte, enligt Daniel Berglind som forskar om fysisk aktivitet hos barn på Karolinska institutet.

– Att cykla och utföra någon sorts tankeverksamhet samtidigt är inte utvärderat så det finns ingen evidens om det är bra eller dåligt. Det finns inga studier på detta, säger han.

Men på skolan är man nöjd med experimentet och till hösten ska ytterligare 25 cyklar införskaffas.

 – Vi tycker att vi får gladare och piggare elever, säger Alexanda Södervall, rektor på Tärnsjö skola.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.