Arkivbild. Foto: TT

SOS Alarm: ”Var tredje larmsamtal på nyår är felringningar”

Uppdaterad
Publicerad

På nyårsnatten kommer det in omkring 200 larmsamtal från Uppsala län till SOS Alarm. Statistiskt är en tredjedel av dem fel- och busringningar.

Inför varje nyårsafton rustar SOS Alarms operatörer sig för en kraftig ökning av nödsamtal, men också tusentals fel- och busringningar.

– När klockan slår tolv på nyårsafton förväntar vi oss en omedelbar fördubbling av antalet nödsamtal. Effekten håller i sig i flera timmar, vilket gör nyårsnatten till det tillfälle på året då vi tar emot flest samtal på 112, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm i ett pressmeddelande.

Hundratals samtal

Mellan klockan 21-04 kommer det in omkring 200 larmsamtal från Uppsala län till SOS Alarm. Men många av samtalen är inte verkliga nödsamtal.

Uppskattningsvis är omkring var tredje larm samtal som inte skulle ha gjorts till SOS Alarm.

– Den som bus- eller felringer till nödnumret riskerar att fördröja hjälpen för någon som är i en akut, livshotande situation, särskilt vid ett tillfälle som nyårsnatten då det rings ovanligt många samtal.

Ökad bemanning i Uppsala

Uppsalas larmcentral, som tar hand om larmen som handlar om ambulanser, väljer också att dubbla sin bemanning – från två till fyra larmoperatörerunder nyårsdygnet för att möta de ökade antalet larm.

– Det är helt enkelt fler som är ute och rör sig och då måste vi täcka upp för det, säger biträdande avdelningschef för sjukvårdens larmcentral i Uppsala, John Wigertz.

Exempel på konstiga larmsamtal:

  • Personer som har tappat bort sina cigaretter
  • Personer som ringer för att att pinkoden till mobilen är borta,
  • Personer som letar efter en taxi
  • En del undrar om de kan få lifta med en ambulans

Källa: SOS Alarm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.