SVT har under veckan rapporterat mycket om vården. Flera har hört av sig och vill berätta om sina erfarenheter. Foto: TT

Många som vill tycka till om vården

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Uppsalas jobb om vården i veckan har väckt reaktioner – har fått många att berätta och ge oss tips. Fortsätt att tycka till, och filma gärna ett mobilklipp med dina åsikter. Skicka det till dinrost@svt.se.

Nedan kan du läsa några av de reaktioner vi fått från personer som följt vår bevakning i veckan.

”Det är ett farligt läge för sjukvården. Hur kan vi bygga ett halvt nytt Akademiska när det osäkert om vi har råd att fylla det med personal? Ödmjukhet är ett av honnörsorden på sjukhuset. Hur ödmjukt är det att gå från en schemamodell där de anställda fick lägga upp sina pass till att peka med hela handen att vi ska jobba varannan helg? Folk slutar ju då.”

Val 2018 – #dinröst

Sjuksköterska

”För mig är vården en ångvält som kör sitt alldeles eget race. Dom säger att de lyssnar på vårdtagare och anhöriga. Det har jag sällan märkt.”

En anhörig

”Region Uppsalas politiker och Akademiskas ledning måste se allvaret i personalförsörjningsproblemet. Det krävs bättre scheman och löner och att sjukhuset bli ett föregångsexempel. Det är KRIS framför allt inom intensivvården och BB. När personal flyr försämrar man ytterligare... förstår inte alls hur man tänker.”

Anders

”Jag anser att ingen tar ansvar i vården – blir bara bollad mellan olika. Gäller min sambo som har opererats på ett sjukhus i annat län. Opererande läkare och sjukhus anser att husläkaren tar över efter operation. Husläkaren har inte den specialkompetens för att kunna följa upp eftervården utan menar att kontakt ska tas med opererande läkare eller besöka akuten. Akuten säger: ta kontakt med husläkare eller opererande läkare. Akademiska ortopedavdelningen hänvisar även de till husläkare eller opererande läkare. Husläkare säger åk till akuten.......så är det hela tiden. Hon blir bara bollad mellan olika hela tiden utan att någon tar ansvar och följer upp eftervården.”

Pelle

”Jag anser och har fått känna av hur otroligt svårt det är att komma i kontakt med olika delar av vården i Uppsala. Har svåra smärtproblem vilket gör att tillbringa lång tid i telefon är så gott som omöjligt. När jag ska ringa min husläkare kommer man många gånger inte fram utan får besked om att ringa nästa dag. Hur ska då tid till läkare kunna beställas?”

Marita

”Vi har alltså en son som inte går i skolan sedan drygt tre månader, inte träffar kompisar, inte äter osv. Ändå är det så lång väntan på hjälp. Vi föräldrar måste turas om att vara hemma med honom och då vi jobbar inom bristyrken i vården drabbar det många andra.”

Lena

”Vill bara tala om att vi har två döttrar med adhd som väntar på något slags intyg från BUP som transportstyrelsen kräver av BUP när man söker lämplighetsintyg för tex moped eller bilkörning. Vi har väntat på att få en sådan tid hos BUP i Uppsala men har blivit bemött med ett hångarv när man ringt och bett om det. Transportstyrelsen betalar inte tillbaka och är orubbliga när det gäller denna påskrift från BUP. BUP i sin tur anser sig inte ha tid med dessa undersökningar. Vi tillhör dom som har lämnat korrekta uppgifter i våran ansökan och har därför hamnat i kläm och kommer ingenstans. Eftersom det ser ut som det gör vet jag att många utelämnar sin diagnos i ansökan. Med facit i hand känns det som att man borde ha gjort detsamma.”

Anna Kumlin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet