”Vi är inte statistik som UL vill ha oss till, vi är människor som bor på landet med rätt till vettig kollektivtrafik.” ”Vi har inte ens möjlighet att åka kollektivt om det här förslaget blir verklighet.” ”Att förlita sig på tåget är en lösning som varken känns trygg eller hållbar.” Så svarar några av resenärerna i enkäten.
Det har kommit in 1 497 enkätsvar till Region Uppsala som reaktioner på förslaget till ändrad kollektivtrafik. Det har också hållits medborgardialoger bland annat i Storvreta.
Färre kommer åka buss – ökad biltrafik
De negativa åsikterna har varit fler än de positiva. Främst är det förslaget att lägga ner busslinje 823 som väcker invändningar från resenärer.
– 64 procent svarar att de kommer att resa mindre med kollektivtrafiken om förslaget blir verklighet, vilket betyder att de skulle öka sitt bilåkande, och det är ju ingen utveckling vi vill se, säger Jenny Lundström (MP), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
De omfattande protesterna får nu politikerna i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden att dra tillbaka förslaget.
Planer på korsningar i Uppsala
En annan faktor som påverkat beslutet är att Trafikverket ska bygga planskilda korsningar vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan i Uppsala.
– Trafikverket tror att det kommer att ta ungefär ett halvår. Men blir de det minsta försenade kommer det att störa tågtrafiken i höst. Och det här upplägget bygger ju på att tågtrafiken funkar fullt ut, säger Jenny Lundström.
Regionen vill nu arbeta vidare med de yttranden som kommit in.
– Vi har fått in väldigt mycket värdefulla synpunkter från våra medborgare och det är jag jättetacksam över, säger Jenny Lundström.