Anlagda bränder och attacker mot räddningtjänst, polis, media och kollektivtrafik har under de senaste veckorna påverkat stadsdelen Valsätra i Uppsala. Samtidigt utlovad satsningar från kommun, rättsväsende och privata aktörer på kort och lång sikt för att göra stadsdelen mer säker.
Påtagligt slitage
Boende i området beskriver dock det nuvarande underhållet på flera adresser i Valsätra som bristfällig – och i vissa fall extremt påtagligt.
– Bandstolen är värst, säger en boende till SVT Nyheter Uppsala.
Fastighetsbolaget
Klotter och hål täcker väggarna på de aktuella adresserna på Bandstolen. Vid vissa entréer fungerar heller inte kodsystemet i dörrarna när SVT Nyheter Uppsala är på plats.
Från fastighetsbolagets sida, D. Carnegie & CO, är man medveten om problemet.
– Jag är medveten om slitaget. Det är ett extremfall, säger Marc Siösteen, regionchef vid D. Carnegie & CO.
Hur kan det bli så här?
– I två trappuppgångar i området har vi problem med extra mycket slitage och skadegörelse. Jag kan inte svara exakt på vad det beror på, men det jag kan säga är att vi är medvetna om det.
Underhåll inplanerat
Varför har det inte åtgärdats?
– Vi har en åtgärdsplan. På kort sikt handlar det om underhåll i form av ommålning till exempel – och i vår är det inplanerat en renovering av hela entréplan och trapphus.
Men detta har ju inte skett över en dag?
– Vi har den senaste tiden fokuserat på fönsterrenoveringar i våra fastigheter. Jag vet inte exakt varför detta har hamnat mellan stolarna, men det enda jag kan säga då är att detta ska åtgärdas inom några veckor, säger Marc Siösteen, regionchef vid D. Carnegie & CO.
Anmälan är viktig
Hur är den vanliga gången vid anmälan av slitage?
– Den vanliga gången är att en anmälan, beroende på fel, ska åtgärdas så fort som möjligt. Vi har en policy på feedback inom 24 timmar.
Prioriterat fönster
Men än en gång: hur kan det få se ut som det gör? Detta kan ju inte ha skett över en dag?
– Det är klart vi ska ha en rimlig standard på våra fastigheter och underhåll sker löpande.
Hyresgästerna är ju betalande? Vad säger ni till dem?
– Ja, och jag är övertygad om att de boende kommer bli nöjda framöver med de åtgärder som är inplanerade.
HELA RAPPORTERINGEN: Läs mer här