UL har en plan för ökat bussresande. Slutmålet är räls mellan Enköping och Uppsala. Foto: SVT

UL missar trafikmål – men satsar hårt på riksväg 55

Uppdaterad
Publicerad

Uplands lokaltrafik satte 2006 upp målet att fördubbla trafiken till 2020, men redan nu ser bolaget ut att missa målet. Nu tar man nya tag och siktet är inställt på en kollektivtrafiksatsning på riksväg 55.

– Vi satte ett tufft mål 2006 att fördubbla trafiken till 2020. Det innebar att vi skulle öka från 30 miljoner resor till till 60 miljoner resor 2020, säger Johan Wadman, trafikdirektör vid Upplands lokaltrafik.

Företaget räknar med att komma upp i 54 miljoner resenärer.

Siktar in sig på Arosstråk

Men trots det missade målet försöker UL växla upp. Och siktet är inställt på att vinna över resenärer på sträckan Uppsala-Västerås. Delar av vägen ska byggas om av Trafikverket, och redan nu har UL kontaktat myndigheten för att bereda väg för ytterligare expresstrafik, säkra busshållplatser, pendlarparkeringar,

Anledningen till att man höjer priserna på UL:s biljetter är för att man har en allmän kostnadsökning, enligt Johan Wadman, trafikdirektör UL. Foto: SVT/ Emilie Olssno

kortare restider och mer komfortabelt resande.

”Det är viktigt att infrastrukturåtgärder längs väg 55 främjar kollektivtrafikens framkomlighet”, står det i brevet från UL.

Vad har ni fått för reaktion från Trafikverket?

– Att de tagit emot synpunkterna och tar dem i beaktning.

Men vad gör ni själva då för att få fler resenärer?

– Vi har ökat antalet resenärer med 3-4 procent årligen de senaste åren, och vi ser en stor potential att vinna över de som i dag tar bilen på riksväg 55. Det handlar om att få fler att känna att bussen är relevant, trygg och säker för dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.