Patienten fick vänta nästan ett år på en ny kallelse. När undersökningen väl genomförts kunde sjukhuset konstatera att patienten drabbats av cancer. Foto: Vilhelm Stokstad TT / SVT

Undersökning dröjde nästan ett år

Publicerad

En patient fick vänta nästan ett år på en undersökning eftersom Akademiska sjukhuset missat att skicka en kallelse. När undersökningen nästan ett år senare genomfördes visade det sig att patienten drabbats av cancer.

Det var i mitten på maj förra året som en patient remitterades till Akademiska sjukhuset i Uppsala från sin vårdcentral. Patienten hade problem med blödningar i avföringen och var förstoppad.

På sjukhuset inleddes en tjocktarmsundersökning, men den kunde inte genomföras ordentligt och därför planerades en ny undersökning vid ett senare tillfälle.

Drabbats av cancer

Men någon ny kallelse till undersökning skickades inte förrän nästan ett år senare. Först i mars 2017 skickades Akademiska sjukhuset i Uppsala ut en ny kallelse till patienten. Vid undersökningen upptäckte läkare att patienten drabbats av cancer som kan ha spridit sig till både lever och lungor. Patienten genomgår sedan cancern påträffades en cancerutredning på sjukhuset.

Lex Maria-anmälan

Akademiska sjukhuset har nu anmält händelsen genom en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg eftersom den uteblivna kallelsen har medfört en allvarlig vårdskada för patienten.

Fakta: lex Maria

Enligt lex Maria ska en vårdgivare anmäla händelser som medfört eller kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan görs till Inspektionen för vård och omsorg och vårdgivaren är skyldig att utreda händelsen.

lex Sarah

Enligt lex Sarah ska personal rapportera till sin arbetsgivare om de påträffar missförhållanden inom vård och omsorg. Den som bedriver verksamheten ska utreda anmälan och se till att det rapporterande missförhållandet utan dröjsmål rättas till. Om missförhållandet bedöms som allvarligt ska det anmälas vidare till Inspektionen för vård och omsorg.

Klagomål

Enskilda personer kan inte göra lex-anmälningar. Klagomål anmäls i första hand till vårdgivaren. I den kommunala äldreomsorgen, vänd dig till medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Källa: Inspektionen för vård och omsorg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.