Följ med ner i maskinrummet som ligger tre meter under Fyrisåns yta. Projektledare för brobygget, Mikael Andersson, berättar hur broöppningen fungerar. Foto: SVT

Unika bilder från brons inre

I morgon invigs den nya Flottsundsbron vid södra Uppsalas port. SVT Nyheter Uppsala har följt med till brons inre.

Den nya bron över Fyrisån är dubbelfilig och ersätter den gamla bron som byggdes på 1920-talet. Den gamla bron var enkelfilig och var inte anpassad för de drygt 5000 fordon som varje dygn passerar över ån.

Läs mer: Invigning av nya Flottsundsbron

100 ton broklaff

För att möjliggöra att båttrafik kan passera bron kommer körbanan på över 100 ton att hissas upp med hjälp av ett så kallat panamahjul. Att man valt att använda sig av ett hjul och elmotorer beror på att man inte vill riskera att släppa ut någon hydraulolja i vattentäkten.

– Det vanligaste för den här typen av broar är att man använder hydraulik, men här har vi valt en lösning med elmotorer eftersom det är ett vattenskyddsområde. Vi vill inte ha oljor i anslutning till bron, säger Mikael Andersson, som är projektledare för brobygget.

I klippet ovan får SVT Nyheter Uppsala följa med ner i maskinrummet som ligger tre meter under Fyrisåns yta.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer