Flygresandet slog rekord förra året. Foto: TT

Vi flyger som aldrig förr

Uppdaterad
Publicerad

Förra året blev ett rekordår både för flygplan i luften och antal resenärer. Aldrig har så många flugit till eller från Arlanda som 2017.

Arlanda flygplats slog förra året rekord med totalt 26 640 000 passagerare  – en ökning med åtta procent jämfört med 2016.

Enligt Hans Uhrus, presschef på Swedavia, ligger ett ökat resande med affärs- och charterflyg bakom ökningen. Även totalt så ökade antalet resenärer från Swedavias 10 flygplatser från Kiruna i norr till Malmö i söder.

Femprocentig ökning

Luftfartsverkets statistik för fjolåret visar på en femprocentig trafikökning i svenskt luftrum jämfört med 2016. Det totala antalet luftrumsrörelser räknades förra året till 762 000.

– Vårt lands ekonomi är stark och det återspeglar sig i flygandet, framför allt till och från Sverige. Dessutom blir Sverige mer och mer attraktivt som turistland, säger LFV:s generaldirektör Ann Persson Grivas i ett pressmeddelande.

Enligt LFV ligger Sverige något över den europeiska trafikutvecklingen som bedöms hamna strax över fyra procent. Prognosen för 2018 är en mer måttlig ökning.

Större miljöpåverkan

Med fler luftrumsrörelser och ett ökat resande följer en större miljöpåverkan.

Enligt Ann Persson Grivas som jobbar LFV med att trafikleda flyget så att miljöpåverkan blir så liten som möjligt. Här handlar det om att använda så raka flygvägar och så korta in- och utflygningsvägar som möjligt. Dessutom utbildas flygledare i eco driving.

Hur går det då med miljöarbetet på Arlanda?

– Bland annat har vi köpt vi in miljövänligt bränsle för våra egna resor, säger Hans Uhrus.

Det låter som en droppe i havet. Vad gör ni mer?

– Våra arbetsfordon går antingen på el eller biogas, och så prioriteras taxibilar som går på miljövänligt bränsle.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.