Att få en busskur på plats, inget som görs i handvändning. Knivstapolitikern Boo Östberg (C) är besviken – Sture Jonsson på UL hänvisar till gällande regler. Foto: Knivsta kommun/TT/SVT

Vill bygga busskur som kan stå i 100 år – får nobben

Publicerad

Hembygdsföreningen i Husby-Långhundra i Knivsta vill ersätta en sönderplogad busskur i betong med en timrad i trä. Men idéen möts inte av entusiasm.

Boo Östberg (C), ordförande i bygg- och miljönämnden, i Knivsta har drivit på för att bygga upp den busskur som försvann från Fagerviks vägskäl längs med riksväg 77 för ett par år sedan. Men Trafikverket och Upplands lokaltrafik är inte intresserade.

– Hembygdsföreningen har erbjudit sig att bygga en timrad busskur som kan stå i 100 år, säger Boo Östberg.

Vill inte dra på sig underhåll

Enligt honom säger Trafikverket nej på grund av att man inte vill dra på sig underhåll, och från UL har han fått svaret att det är ett antal kriterier som först måste uppfyllas.

Sture Jonsson är informationsansvarig vid Upplands lokaltrafik:

– För att få bygga så nära en väg måste man ha tillstånd från Trafikverket. Vi måste göra en ansökan varje gång vi sätter upp väderskydd. Trafikverket anlägger ytan som vi placerar busskuren på.

Antalet resenärer avgör

Sture Jonsson säger att det främst är antalet som reser från en hållplats som avgör om det blir en busskur, eller inte. Minst 20 personer måste resa från från punkten per dygn, berättar han. Det är en premiss som kollektivtrafiknämnden kommit fram till.

Så bor man på landet – då är utsikterna små att få en kur?

-Ja, jag kliver själv på en hållplats där det inte är över 20 personer, och där lär det aldrig blir något väderskydd, eller ens en trottoarkant.

Boo Ösberg vill vända på resonemanget:

– Det är om man bygger en busskur som fler kanske väljer att ta bussen, och jag tror att myndigheter i framtiden ska vara rädda om initiativ. Man uppmuntrar inte ideella krafter om man säger nej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.