Tolvårige Maxximus Vikingasköld har skrivit kontrakt med ett av Sveriges största roadracingteam och tar nu ett stort kliv i karriären. Foto: Johan Hedlund/SVT

12-årige stortalangen från Filipstad skrev drömkontrakt

Uppdaterad
Publicerad

Endast 12 år gammal har Maxximus Vikingasköld gjort en kometkarriär i roadracing. Nu har han skrivit kontrakt med Yamaha Team Scandinavia – som yngste förare någonsin. I år kör värmlänningen SM och kanske även får göra inhopp i VM-serien i klassen Supersport 300.

Redan som fyraåring gjorde Maxximus Vikingasköld sin första tävling i motocross och därefter följde flera år med framgångar i de minsta klasserna.

Men efter att ha kuskat runt på crossbanorna i drygt sex år tillsammans med föräldrarna Niclas och Margareta blev han mer och mer sugen på roadracing.

Efter att ha testat några varv på Gelleråsen i Karlskoga var han omgående fast.

Fick dispens

Dispens fixades så att Maxximus kunde tävla i SM redan som 11-åring förra året, egentligen ska man vara 13 år för att delta. Han imponerande omgående i konkurrens med de betydligt äldre motståndarna.

Till slut blev det en 12:e plats bland 25 startande och som bäst i en enskild tävling blev det en femteplats.

Det räckte för att övertyga det svenska teamet, som har stöd från huvudfabriken, att erbjuda honom ett kontrakt.

Maxximus Vikingasköld kommer nu att få stora förutsättningar att fortsätta utvecklas då han bland annat får en ny motorcykel, träning och tester utomlands, mentorer samt sponsorer. Han räknar med att göra totalt 100 träningsdagar på bana i år.

Drömmer om MotoGP

I år kommer han att återigen tävla i Supersport 300 i SM och förhoppningen är att det även ska bli två starter i VM på 300-kubikaren.

Hans dröm är att en gång få köra i kungaklassen MotoGP och även att bli världsmästare.

– Om jag vill komma någonstans så gör jag det, säger Maxximus Vikingasköld.

I videon berättar han mer om årets satsning och framtidsdrömmarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.