Värmlands tingsrätt dömer en 16-åring till ungdomstjänst för grov misshandel. Foto: Johan Hedlund/SVT

16-årig pojke döms för grov misshandel på skolgård i Karlstad

Uppdaterad
Publicerad

En 16-årig pojke har dömts till 110 timmars ungdomstjänst för grov misshandel av en jämnårig pojke vid en skola i Karlstad.

Det var i maj som en 16-årig pojke attackerades av ett tiotal personer vid Engelska skolan i Karlstad. Drivande ska den nu dömde 16-åringen ha varit och målsägaren fick motta både sparkar och slag.

Det fanns både filmklipp och stillbilder från misshandeln och de spelade en viktig roll i bevisläget, konstaterar Värmlands tingsrätt i sin dom.

”Man kan på filmen se att XX håller i NN medan andra personer slår eller sparkar honom mot huvudet och kroppen, även efter att han hamnat på marken, samt att XX sparkar mot honom när han är i ett sådant läge”, går det att läsa i domen.

Attackerades igen

Den dömde 16-åringen har erkänt att han brottat ner målsägaren på marken för att avbryta ett angrepp på sig själv men förnekar att han utövat annat våld.

I tingsrättens skrivelse framgår att en förklaring till det inträffade är att den attackerade 16-åringen har skickat en hälsning i form av en emoji till en bekant flicka, vilket har väckt en till henne närståendes missnöje.

Emojihälsning

Tingsrätten skriver: ”Emojihälsningen har, enligt vad som redovisats, haft ett helt oskyldigt och vänligt sinnat syfte. Att bli utsatt för misshandel för något sådant är vedervärdigt. Sådant ska inte förekomma. Det usla motivet till misshandeln är naturligtvis inte ägnat att mildra bedömningen av det allvarliga i det som hänt”.

16-åringen som utsattes för den grova misshandeln attackerades nyligen igen av flera personer, den här gången vid Mariebergsskolan i Karlstad. Där pågår fortfarande en polisutredning gällande grov misshandel och övergrepp i rättsak.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.