Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi hoppas att den här forskningen ska hjälpa till att lyfta de här studenterna”. Hör Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, är projektledare för forskarskolan. Foto: Louise Gustavsson/SVT

40 miljoner till forskning om särskilt begåvade barn

Publicerad

40 miljoner kronor. Så mycket satsar Vetenskapsrådet på en forskarskola som ska titta närmare på vilka behov särskilt begåvade barn har och hur man bäst kan anpassa skolgången för dem.

– Särskilt begåvade elever brottas i många länder med att inte bli förstådda. Vi hoppas att den här forskningen ska hjälpa till att lyfta de här studenterna, säger Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete.

Forskarskolan består av totalt tio doktorander och är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Stockholms universitet och Mälardalens universitet. Projektet har finansierats för att pågå i fem och ett halvt år och i höstas startade man rekryteringen av deltagare.

– Flera av de doktorander vi rekryterat har själva en bakgrund som lärare. De förstår det arbete som lärare gör ute i skolorna och är motiverade att göra ett arbete som faktiskt kommer att göra skillnad för unga människor, säger projektledaren Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Finns i de flesta klassrum

Ämnet är outforskat och deras arbete kommer både bidra till en helt ny kunskapsbas om inlärning för särskilt begåvade elever, men det kommer också vara ett hjälpmedel för lärare i skolan.

– Det handlar om allt från idrott, digitala hjälpmedel till inkluderande utbildning. Alla lärare kan ha en särskilt begåvad elev i skolan eller förskolan, säger Valerie Margrain.

I klippet berättar Valerie Margrain mer om riskerna med att inte bredda kunskapen om de här barnen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Särbegåvade elever

Mer i ämnet