E-handelns tillväxt har de senaste åren ökat kraftigt. Fram till år 2025 beräknas antalet fysiska butiker i Sverige, framför allt i glesbygden, att sjunka markant. Det visar en ny rapport som HUI Research har gjort på uppdrag av Svensk Handel. Och inom bara några år beräknas e-handelns tillväxt på allvar börja slå mot tillväxten i de fysiska butikerna.
– Det är klart att det finns en oro, Absolut, berättar Maria Dahlbom som är centrumledare i Karlstad.
Fler satsar på e-handel
Rapporten presenterar två olika framtida scenarier kring hur e-handeln fram till 2025 kan påverka antalet fysiska butiker i Sverige. I det första och milda scenariot kommer antalet fysiska butiker att sjunka från 46.800 till 41.000 och i det andra scenariot till 36.000 butiker.
Hur märks det här av i Värmland och Karlstad?
– Fler och fler börjar addera e-handel i sina butiker. Så att de har ett skyltfönster 24 timmar om dygnet. Sedan kan kunderna komma till näringsidkaren och hämta sina varor och få mer service, tips och råd och att näringsidkaren skapar en relation med konsumenten.
Vilka är det som är hårdast drabbade?
– Det är mycket kläder och skor. Många går in i butiken och klämmer och sedan går de hem och beställer kanske någon krona billigare. Men du har ju servicen och upplevelsen på ett helt annat sätt när du kommer till en butik, säger Maria Dahlbom.
Närmare 42 000 jobb kan försvinna
När det kommer till antalet jobb som försvinner är det ännu mer dramatiskt. Från 177.800 anställda till 136.000 anställda, beroende på hur stark e-handelns tillväxt blir.
Hur möter ni den här utvecklingen?
– Vi arbetar jättemycket. Det kommer att hända många nya saker i centrum, många nya event kommer i vår och ett skejtevent i sommar till exempel. Vi adderar saker för att det ska bli så bra som möjligt för konsumenten.