Fortums trygghetsförsäkring ger till exempel ersättning vid åsknedslag, sjukdom, sjukhusvistelse och dödsfall. Men den har bara gällt personer upp till 75 år.
Så redan när kvinnan tecknade sin trygghetsförsäkring var hon för gammal. Ändå har premien dragits varje månad.
– Jag undrar hur många andra som är drabbade på samma sätt, säger Lars Wermelin.
Ber om ursäkt
Ansvariga på Fortum medger att de gjort fel.
– Vi får be förbehållslöst om ursäkt, säger Fortums kommunikationschef Per-Oscar Hedman.
Han säger att kvinnan ska kompenseras och att bolaget ska betala tillbaka det hon betalt i premier.
Se över kundregistret
Per-Oscar Hedman säger att de nu ska gå igenom sitt kundregister för att se så inte fler personer är drabbade.
– Vi har nu påbörjat ett arbete att gå igenom våra kundregister och vad vi hittills har sett tyder inget på att fler är drabbade på det här sättet. Men jag vill vara ödmjuk och avvakta tills vi faktiskt gått igenom allting.
Men varför finns den här åldersgränsen?
– Trygghetsförsäkringen täcker ju upp elräkningen i händelse av arbetslöshet, sjukdom, sjukhusvistelse... För att kunna hålla ett konkurrenskraftigt pris på produkten så behöver det finnas en övre åldersgräns. Däremot är det som hänt i det här fallet, att en person som redan vid tecknandet var över gränsen, det är där vi gjort fel, säger han.
Fortsatt kritisk
Lars Wermelin är fortsatt kritisk till Fortums försäkring.
– Jag tänker speciellt på åsknedslagen... dör det gör vi förr eller senare hur vi än bär oss åt... men knepigt är det ju.