Konsumentverket säger att marknadsföringen inte följer reglerna. Foto: SVT

Alkoholreklam anses locka unga

Uppdaterad
Publicerad

Reklam för alkohol blir allt vanligare inte minst i sociala medier. Men enligt Konsumentverket i Karlstad marknadsförs inte allt enligt reglerna.

Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket i Karlstad scrollar på sin dator och visar exempel som de reagerat på. 

– Det här vinet med namnet Schlager har marknadsförts väldigt mycket nu i melodifestivaltider. I och med att Melodifestivalen är ett evenemang som vi anser riktar sig i ganska hög grad till barn och unga och man får inte rikta alkoholreklam till barn och unga så tycker vi inte att den här reklamen uppfyller alkohollagens regler, säger Elin Häggeborn.

I Facebookannonserna för Schlager som rullar förbi på skärmen syns texter som ”bunkra upp med Schlager...”, ”Grattis Måns!”, ”Bli en äkta schlagerhjälte, beställ Schlager”.

Får inte rikta sig till barn

Reklam för alkohol måste vara måttfull. Produkter får inte kopplas till en särskild livsstil eller person och den får inte rikta sig till barn eller unga under 25 år. Vinboxar designade som handväskor, husvagnar och röda sommarstugor och vin med namn som direkt antyder att det fungerar avslappnande finns med på listan med elva produkter som utreds. Hittills har Konsumentverket startat tillsynsärenden mot nio företag, ett av dem är TOMP i Örebro som står bakom vinet Schlager.

– Vi ser särskilt allvarligt på de som vänder sig till barn och unga, men även på de andra exemplen som uppmuntrar till ökad konsumtion av alkohol, säger Elin Häggeborn.

Sociala medier försvårar

Konsumentverket har undersökt Systembolagets butikssortiment i Karlstad, delar av beställningssortimentet och annonser i tidningar och sociala medier. Men den ökande marknadsföringen i sociala medier är nästan omöjlig för myndigheten att överblicka och granska.

– Vi är väldigt beroende av att få in anmälningar, eftersom just alkoholreklam dyker upp i konsumentens personliga flöden, kanske på Facebook och Instagram. Vi behöver helt enkelt få en anmälan om vad det är som förekommer.

Hittils har Konsumentverket startat tillsynsärenden mot nio företag. De har till början av mars på sig att svara på kritiken. Örebroföretaget Tomp som marknadsför Schlager-vinet vill vänta med att uttala sig i media tills de har svarat Konsumentverket.

– Vi skriver på ett svar till Konsumentverket nu. Vissa grejer håller vi med om, vissa definitivt inte, säger företagets vice vd, Tommy Olsson.

Riskerar vite

I de fall Konsumentverket fortsatt anser att företagen bryter mot lagen kan de utfärda ett förbudsföreläggande. Om företaget ändå fortsätter sin marknadsföring kan ett vite utdömmas. Utöver det kan myndigheten stämma företag i marknadsdomstolen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.