Ett collage av tre bilder på tre olika personer. Alla är i senare tonåren eller tidiga 20-årsåldern.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Majoriteten av generation Z lägger stor vikt vid företagets värderingar innan de handlar produkter. Hör ungdomarna i klippet. Foto: Samarth Katiyar/SVT

Allt fler unga ställer högre krav på företags värderingar

Publicerad

Unga är allt mer värderingsdrivna i sina beslut när det kommer till vad och var de handlar sina produkter. Sju av tio som tillhör generation Z väljer att inte handla från företag vars värderingar de inte står bakom, det visar en rapport från branschorganisationen Svensk handel.

– Jag vill veta var kläderna kommer ifrån, säger Sara Olsen.

Generation Z, som består av unga vuxna och tonåringar födda mellan mitten av 1990-talet och tidigt 2010-tal, är en generation som värderar socialt ansvarstagande och hållbarhet högt. De är mer medvetna om företagens påverkan på samhället, miljön och väljer därför att stödja företag som delar deras värderingar.

I klippet ovan ser hur några unga värmländska konsumenter resonerar.

En rapport från Svensk Handel visar att majoriteten av dem som tillhör generation Z lägger stor vikt vid företagets värderingar och arbetskultur innan de handlar deras produkter.

– Om det har kommit fram att företag inte följer det, har jag valt att inte köpa från dem, säger Abeer Hejazi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.