”Varning, blåsning, oseriöst företag, ocker.” Så inleds några av omdömen på en hemsida för onlinerecensioner där hundratals kunder uttrycker sitt missnöje mot elbolaget.
Det hela handlar om att kundernas elavtal – rörliga och fasta – har per automatik gått över till ett tillsvidareavtal. Något som har resulterat i högre kostnader för dem, bland annat för en kund i Värmland.
Anmälningar rasslar in till KO
Reaktioner och klagomål har inte varit begränsade till internet utan många har också anmält bolaget till Konsumentverket.
– Det är ett av de vanligaste klagomålen vi får in och är ett stort problem. Det handlar om att elpriset blir dyrare, vi har sett konsumenter som har förlorat uppemot 50 000 kronor på ett år, säger Thomas Björkström, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå.
”Ellagen fungerar så”
Men boven i dramat är en miss, det hävdar elbolaget. Enligt dem har ett automatiskt mejl skickats ut till kunderna, 60 dagar innan avtalet löper ut, med information om just det.
– Ellagen fungerar så att det går över till ett tillsvidareavtal om elavtalet löper ut. Alternativet hade varit att elen försvann. Om kunderna inte uppdaterar så övergår det till tillsvidare, det är viktigt att man som kund uppdaterar det innan avtalet löper ut, säger Fredrick Sten, pressansvarig på Motala energi och tillägger:
– Alla får mejl, men kanske har kunder inte förstått att elavtalet löper ut, säger Fredrick Sten.
Det här säger ellagen
Ellag (1997:857)
9 kap. Leverans av el och aggregeringstjänster
15 § En elleverantör som har ett tidsbestämt avtal med elanvändaren om leverans av el ska tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper ut informera elanvändaren om:
1. tidpunkten för avtalets upphörande, och
2. konsekvenserna av att avtalet upphör.