Bilägare lurade

Uppdaterad
Publicerad

Fordonsvärderingen.se är just nu det enskilda företag som får flest anmälningar till Konsumentverket i Karlstad.

Många konsumenter känner sig lurade eftersom de inte förstått att tjänsten kostar pengar.

Sedan början av 2007 har Konsumentverket fått in 174 brev med frågor och klagomål som rör Fordonsvärderingen, det uppger myndighetens diarium. Enligt den erfarna juristen Ursula Kronsten på Konsumentverket är det mycket sällsynt att ett enskilt företag anmäls så ofta.

De flesta klagomålen handlar om att prisinformationen på sidan är för otydlig. Man får aldrig fylla i något avtal, utan det räcker med att man skriver sitt registreringsnummer och sina adressuppgifter så har man beställt en värdering av sitt fordon och får en räkning på 399 kronor hem i brevlådan.

– Eftersom det finns många liknande test som är gratis på Internet så måste prisinformationen vara extra tydlig, säger Ursula Kronsten.

Även själva värderingen får kritik från till exempel Bilprovningen. Den sker enbart utifrån registreringsnummer och antal körda mil, samt den information som Fordonsvärderingen kan hitta i offentliga register och i sammanställningar över aktuella marknadspriser.

– Det är ju mycket bilens skick som avgör vad bilen är värd, och skicket är svårt att bedöma om man inte sett bilen. Personligen tycker jag att det är att kasta bort pengarna, säger Lars Wetterlind, platschef på Bilprovningen i Karlstad.

Ägaren till Fordonsvärderingen försvarar dock både värderingarna och marknadsföringen:

– Jag kan inte se hur vi ska kunna vara tydligare, säger han till Värmlandsnytt.

Han menar också att värderingen som de tar hänsyn till fler parametrar än de schablonvärderingar som man kan göra gratis på internet, vilket han anser berättigar priset.

Men Konsumentverket fortsätter få in nya anmälningar mot företaget, och Ursula Kronsten överväger nu hur de ska gå vidare med ärendet.

– Alternativet finns att be Marknadsdomstolen pröva den här typen av marknadsföring, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.