– Det är positivt att hamburgerkedjorna har sänkt priserna, tycker storforsbon Eivor Johansson som vi träffar i en hamburgerrestaurang i Karlstads utkanter.
Men en snabbtitt på resturangernas menyer runt stora torget i Karlstad visar att det i huvudsak är hamburgerkedjorna som har sänkt priset. Bara en av fem restauranger där vi jämfört priserna före och efter årsskiftet har sänkt priset.
– Det är tråkigt för oss som äter lunch ute, säger Malin Dahlqvist på väg in i en av Karlstads många restauranger.
– Vi uppmanar alla våra medlemsföretag att antingen sänka priserna eller nyanställa. Regeringen har varit oerhört tydlig med att om priserna inte sänks så höjs momsen igen, säger Björn Lundell som är pressekreterare i Sveriges hotell- och restaurangföretagare.
En enda av de restauranger vi synat uppfyller regeringens mål med momssänkningen, nämligen sänkta priser och fler jobb. Men restaurangens ägare har förståelse för dem som vare sig sänker priset eller nyanställer.
– Jag tror inte alla har sådana marginaler att de klarar det. Särskilt inte lunchrestaurangerna, säger Henrik Olsson som är delägare i Tempel.
– Men vi är väldigt optimistiska. Vi har kämpat för det här i 15 år och om man ger det här några år kommer det bli ett jättebra resultat. Vi tror på 10 000 nya jobb och ökad lönsamhet för branschen. Det är en jättechans vi har fått, nu gäller det att ta vara på den, avslutar Björn Lundell.