Värmlandstrafiks mål är att fördubbla resandet och för att klara fler resenärer och bussar kommer avstigningen att helt tas bort från stationsområdet och den kommer att ske på nya hållplatser på Drottninggatan och Hamngatan.
– En påstigning ska byggas i princip inomhus så att vi förbättrar komforten och trafiksäkerheten, säger Lars Bull, vd Värmlandstrafik.
Med de nya ”gaterna”, eller utgångarna, ska man göra området säkrare med bara påstigning. I dag finns det stor risk för olyckor anser Värmlandstrafik.
Resecentrum dröjer
Busstationen byggdes på 1970-talet av GDG. 2005 tyckte Värmlandstrafik att förfallet hade gått för långt och byggde om stationen för tio miljoner kronor. Utredningen om ett nytt resecentrum vid järnvägsstationen i Karlstad har pågått i mer än tio år. Men förslaget finns bara på papper – och ingen kan säga när resecentrum kan stå klart.
– Vi gör vad som behövs för att se till att busstationen fungerar i avvaktan på ett resecentrum och det här säkerställer funktionen åtminstone till år 2020, säger Lars Bull.
Även kontorslokalerna i busstationen ska byggas ut på grund av arbetsmiljöskäl och allt ska stå klart i augusti.
Per-Samuel Nisser (M) leder den styrgrupp för resecentrum som finns i Karlstad kommun. I vår sändning ikväll klockan 19.15 medverkar han i Värmlandsnytts studio, för att diskutera vad som nu händer med resecentrum.