Miljöpartiet: Ingen valstuga. ”Vi hade gärna stått där, inte ekonomiska resurserna för det här.” Har en lådcykel som använts i flera val, har ett ståbord vid Karlstads universitet och i centrum. Använder sociala medier mycket och stöttar den nationella kampanjer.
Liberalerna: Ingen valstuga. ”Vi kör ca 25 torgmötesdagar under valrörelsen. Vi använder då vår stora och lilla kampanjvagn. De använder vi också på fler platser, tex vid Drottninggatan och andra evenemang.” Använder sociala medier och köpta tidningsannonser.
Centerpartiet: Ingen valstuga. ”Vi brukar inte ha valstuga inför EU-valet, valet ligger annars under semestern. Nu är det svårt att bemanna den.” Kampanjar på andra sätt, träffar folk, på marknader osv. Använder sociala medier ungefär som vi brukar, köper i viss mån annonser.
Socialdemokraterna: Ingen valstuga. ”Vi prioriterar dörrknackning, att möta väljarna, det är i samtalen vi ser bäst effekt.” Kampanjar ute på stan, vid butiker.
Moderaterna: Ingen valstuga. Reser runt och satsar på att vara mer mobila. Träffar väljare på stan, torgmöten och har en digital valstuga. Använder sociala medier och stöttar nationell kampanj.
Kristdemokraterna: Ingen valstuga. Prioriterar andra sätt att möta väljarna på. ”... annonserar i våra lokala tidningar, knackar dörr i bostadsområden, lappar brevlådor, skickar ut material direkt till väljarna och har kampanjaktiviteter i centrala Karlstad...” Finns på sociala medier.
Sverigedemokraterna: Har valstuga. Har stått på torget sen 14 maj. Kommer intensifiera och även röra sig i andra stadsdelar närmare valet. ”Vi skapar nog ett samtalsämne när vi står här”. Använder de vanliga sociala medierna.
Vänsterpartiet: Ingen valstuga. ”...vill istället närvara i olika stadsdelar som Rud och Våxnäs.” Ska kampanja på stan och dela ut flygblad. Har en liten cykel som används som bokbord.