Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör varför Sverigedemokraterna väljer att ha en valstuga och varför moderaterna parkerat sin valstuga vid kansliet. Foto: Maria Haglund

De flesta partier väljer bort valstugorna i Karlstad inför EU-valet

Uppdaterad
Publicerad

De flesta partierna i Karlstad väljer inför EU-valet den 9 juni bort de traditionella valstugorna på Stora torget. På plats finns bara Sverigedemokraternas stuga.

– Vi har våra ambitioner, säger gruppledare Robin Lennartsson (SD).

En rundringning bland partierna lokalt visar att man i valkampanjarbetet väljer bort de traditionella valstugorna på Stora torget.

Därför väljer partierna bort valstugorna

Orsakerna är flera, för några partier handlar det om svårigheter att bemanna stugan och ett parti har inte ekonomiska resurser för en stuga.

EU-val 2024

Flera av partierna hänvisar till att man vill vara mer mobila och kunna resa runt till väljarna genom bland annat torgmöten och dörrknackning.

– Vi prioriterar dörrknackning, där får vi bäst samtal och respons, säger Sofia Magnusson (S), ordförande i Karlstad.

Se videon varför Sverigedemokraterna väljer att ha en stuga och varför moderaterna parkerat sin valstuga vid kansliet.

Så jobbar partierna i Karlstad inför EU-valet

Miljöpartiet: Ingen valstuga. ”Vi hade gärna stått där, inte ekonomiska resurserna för det här.” Har en lådcykel som använts i flera val, har ett ståbord vid Karlstads universitet och i centrum. Använder sociala medier mycket och stöttar den nationella kampanjer.

Liberalerna: Ingen valstuga. ”Vi kör ca 25 torgmötesdagar under valrörelsen. Vi använder då vår stora och lilla kampanjvagn. De använder vi också på fler platser, tex vid Drottninggatan och andra evenemang.” Använder sociala medier och köpta tidningsannonser.

Centerpartiet: Ingen valstuga. ”Vi brukar inte ha valstuga inför EU-valet, valet ligger annars under semestern. Nu är det svårt att bemanna den.” Kampanjar på andra sätt, träffar folk, på marknader osv. Använder sociala medier ungefär som vi brukar, köper i viss mån annonser.

Socialdemokraterna: Ingen valstuga. ”Vi prioriterar dörrknackning, att möta väljarna, det är i samtalen vi ser bäst effekt.” Kampanjar ute på stan, vid butiker.

Moderaterna: Ingen valstuga. Reser runt och satsar på att vara mer mobila. Träffar väljare på stan, torgmöten och har en digital valstuga. Använder sociala medier och stöttar nationell kampanj.

Kristdemokraterna: Ingen valstuga. Prioriterar andra sätt att möta väljarna på. ”... annonserar i våra lokala tidningar, knackar dörr i bostadsområden, lappar brevlådor, skickar ut material direkt till väljarna och har kampanjaktiviteter i centrala Karlstad...” Finns på sociala medier.

Sverigedemokraterna: Har valstuga. Har stått på torget sen 14 maj. Kommer intensifiera och även röra sig i andra stadsdelar närmare valet. ”Vi skapar nog ett samtalsämne när vi står här”. Använder de vanliga sociala medierna.

Vänsterpartiet: Ingen valstuga. ”...vill istället närvara i olika stadsdelar som Rud och Våxnäs.” Ska kampanja på stan och dela ut flygblad. Har en liten cykel som används som bokbord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-val 2024

Mer i ämnet