Studenter från Innovations- och designingenjörsprogrammet på Karlstads universitet i full gång med att fylla ståltrådsformar i olika formationer med halm Foto: SVT

De sätter eld på reformationen

Publicerad

För 17:e året i rad börjar det dra ihop sig till Eldkonst i Karlstad. I år har arrangörerna tagit sig an utmaningen att göra reformationen så het så att den går att sätta eld på.

1517 inledde Martin Luther reformationen genom att spika upp sina 95 teser på dörren till slottskyrkan i Wittenberg. I år, 500 år senare, uppmärksammas starten av reformationen med en eldshow på Sandgrundsudden i Karlstad. På fredagsförmiddagen är studenter från Innovations- och designingenjörsprogrammet på Karlstads universitet i full gång med att fylla ståltrådsformar i olika formationer med halm.

”Luther var ingen tråkmåns”

Konstnärlige ledaren Anders Kadhammar samordnar förberedelserna inför kvällens show som väntas locka uppemot 2000 åskådare.

Reformationen är kanske inget som får en att tänka; wow, vad roligt! Hur gör ni för att locka folk hit?

– Luther var faktiskt en festprisse. Han förespråkade att man skulle dricka lite öl varje dag och att man skulle älska ett par gånger i veckan. Man skulle liksom ha kul. Så han var ingen tråkmåns, säger Anders Kadhammar.

Hur ska ni gestalta det här ikväll då?

– Först och främst med de tre eldskulpturerna som håller på att växa fram här, med tillhörande dans.

Han beskriver att showen börjar med att publiken vandrar längs en eldupplyst stig framför museet, via bryggan vid älven och bakom kullarna på Sandgrundsudden. Längs vägen finns dansgrupper utplacerade och även ljusinstallationer som åskådarna får ta del av.

Himmel eller helvete

Eldskulpturerna som studenterna från Karlstads universitet lägger sista handen vid i dag bygger på tre texter om Martin Luther. Den första handlar om när Luther klarade sig helskodd ur ett kraftigt åskoväder och lovade att han skulle bli munk, den andra om avlatsbreven som han vände sig emot och startade reformationen. Den tredje texten heter Arvet.

– Vi kallar den för himmel eller helvete. Den får man tolka som man vill. Blev det ett himmelrike efter reformationen eller blev det ett helvete? Eller blev det både och, säger Anders Kadhammar.

Om Martin Luther

1517, offentliggjorde professor Luther en skrift med 95 teser mot dåtidens avlatshandel. Enligt traditionen skedde detta bland annat genom att han spikade upp texten på porten till slottskyrkan i Wittenberg. Porten användes nämligen som universitetets anslagstavla. Skriften hade han dessförinnan skickat till sin ärkebiskop, Albrecht av Mainz. Innehållet blir begripligt mot bakgrund av Luthers egna anfäktelser och hans erfarenheter som biktfader. Han protesterade mot den tolkning av avlaten som ärkebiskopen gjort för att gynna försäljningen av avlatsbrev.

Luther menade att den inte överensstämde med kyrkans vedertagna lära. Kyrkans vedertagna lära angav att avlat endast innebar att straff i form av botgöring eller rening i skärselden efterskänktes. Albrecht av Mainz försökte istället få folk att tro att de kunde köpa sig förlåtelse och i förlängningen en plats i himmelriket genom att betala för avlatsbrev, något som innebar att de inte behövde bekänna sina synder.

Källa: Svenska Kyrkan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.