Nästa vecka föreläser Charu Uppal om flickors syn på prinsessor världen över på den stora barn- och ungdomskonferensen World Summit on Media i Karlstad. Och Charu Uppal är faktiskt på hemmaplan när hon gör det. För bara några månader sedan flyttade Charu från Fiji till Karlstad för en tjänst som lärare i global kommunikation på Karlstads universitet .
-Jag hade aldrig varit i Skandinavien, men det kändes lockande att flytta till en plats som är rena motsatsen mot Fiji, säger Charu Uppal entusiastiskt.
Charu som är född och uppvuxen i Indien, har också bott i Botswana, USA och på Fiji och hon fascineras av att flickors syn på prinsessor är densamma oavsett var i världen de växer upp. Därför har hon forskat om vad som påverkar den bilden. Ganska snart fann hon att Disney som multitnationellt bolag spelar större roll än väntat.
-Flickor i de länder vi undersökt tittar mycket på Disneys filmer, särskild under den period de formas i sin kvinnlighet, och då är det den bild de får med sig, konstaterar Charu Uppal. Disney har visserligen prinsessor med mörk hy, men de ser ändå ut och beter sig som den klassiska Disneyprinsessan.
Men det finns en sak som skiljer den amerikanska bilden av en prinsessa från de andra länderna i forskningen, alltså Indien, Kina och Fiji.
-De amerikanska flickorna fokuserar mer på vad som man som prinsessa kan få, medan de andra flickorna mer funderar på vilka egenskaper man måste ha för att kunna bli prinsessa, berättar Charu Uppal.