Det är lunch i shoppinggallerian Duvanhuset i Karlstad. En del kunder smårusar förbi för att hinna med sina ärenden på lunchrasten medan andra skjuter sina rullatorer framför sig i lugn och ro. Yvonne Martvall kliver in genom entrédörrarna och saktar ner stegen när doften av parfym letar sig fram till hennes näsborrar.
– Här känner jag att det börjar dofta, säger hon och ser sig omkring.
– Men det är svårt att veta var doften kommer ifrån, om det är från den butiken eller den butiken, säger hon och pekar inåt gallerian.
Får huvudvärk
Istället för att fortsätta in bland butikerna får hon ta en omväg för att undvika doften. Att gå in i butikerna som ligger intill doftmaskinen är utestlutet för Yvonne Martvall.
Hon fick astma när hon var 35 år, och med den kom också överkänsligheten mot dofter. Hon är inte ensam, enligt astma- och allergiförbundet bedöms sex procent av den vuxna befolkningen ha diagnosen sensorisk hyperreaktivitet.
– Jag får huvudvärk och så får jag svårt att koncentrera mig. Jag kan få svårare att andas också, och då vet jag att jag måste lämna platsen, eller öppna ett fönster så det kommer in frisk luft, säger hon.
Andra symtom för doftöverkänsliga kan vara irritation i ögon, näsa och hals, men också yrsel och svettningar. Det finns inga botemedel, utan de som är överkänsliga måste helt enkelt försöka undvika platser där de kan utsättas för dofter.
Ska locka till fler köp
Butikschefen för den nya underklädesbutiken i Duvanhuset i Karlstad bekräftar att de har en doftmaskin som sprider parfym i gallerian. Doftmaskiner säljs av olika företag till butiker för att locka kunder att köpa mer.
– Jag tycker inte att det är okej. Jag tycker det borde finnas internationella riktlinjer som informerar om att det finns människor som har den här problematiken och att man inte ska utsätta dem för dofter, säger Yvonne Martvall.
Enligt butikschefen i underklädesbutiken har kunder köat för att köpa parfymen som de sprutar ut med doftmaskinen. De har inte tagit emot några klagomål på doften från kunder.
Är inte det ett bra sätt att marknadsföra sig på då, om folk tycker att det doftar gott där?
– Om man pratar om folk, då borde man mena alla människor. Det här handlar om en viss grupp människor som uppskattar det här, som inte har den här problematiken. Vi andra blir utestängda, helt enkelt, säger hon.
Beredda att stänga av
I en kommentar till kritiken mot doftmaskinen säger Hunkemöllers Skandinavienchef, Sören Thomsen, att om doften inte upplevs som positiv av kunderna är de beredda att stänga av den. Företaget uppger också att mängden doft ska minskas.