I klippet syns fler bilder över hur det är tänk att nya resecentrum ska se ut. Foto: Arkitektbyrån White

Efter 70 år av diskussioner ska miljardprojektet igång

Uppdaterad
Publicerad

I höst börjar arbetet på allvar med ett resecentrum i Karlstad. Ett jätteprojekt som beräknas kosta runt en miljard kronor.

– Vi vill satsa på att få till bättre tågresande. För Karlstads kommuns del är det här också ett stadsomvandlingsprojekt. Vi vill göra en trevligare miljö för folk att röra sig i, säger Frida Pettersson (C), kommunalråd.

Idén om ett resecentrum i Karlstad har diskuterats sedan 1950-talet, i nästan 70 år alltså. Nu ska det bli av, enligt kommunalrådet Frida Pettersson.

– Planen är att det ska vara klart 2025, säger hon.

Resecentrum i Karlstad

Vid Karlstad Central kring stationshuset ska järnvägsstationen och hela området byggas om, enligt förslaget till detaljplan.

Bra läge mellan Stockholm och Oslo

Här ska tåg, bussar, taxi och färdtjänst samsas i samma område från Hamngatan i norr till Trädgårdsgatan söder om stationen.

Bland annat ska nya byggnader intill stationshuset kunna byggas samtidigt som tunneln under järnvägen breddas. Dessutom ska en gångbro byggas över järnvägen.

– Karlstad ligger i ett bra läge mellan Stockholm och Oslo för att få till ett ökat kollektivt resande – och samtidigt en stadsutveckling, säger Sören Jonsson, som är Karlstads kommuns projektledare för resecentrumsatsningen.

Börjar med rivning av magasin

Under hösten börjar bygget med att godsmagasinen intill järnvägen rivs. Samtidigt ska nu en granskning av detaljplanen göras.

Under det så kallade samrådet när det fanns möjligheter att lägga fram åsikter kom 35 synpunkter in. En del positiva, en del kritiska. Flera har handlat om Hamngatan som ska byggas om till en så kallad stadsgata. En del av  biltrafiken ska istället ledas om genom området Viken söder om stationsområdet.

Under våren 2021 ska detaljplanen för området beslutas av politikerna i kommunfullmäktige och hittills har det i stort varit politisk enighet om miljardsatsningen.

Har avsatt 109 miljoner

Frida Pettersson säger att det är mycket pengar.

– Helt klart, men vi ska tänka att det är fyra olika aktörer som är med och en stor del ligger i att göra om och förbättra spåren, säger Frida Pettersson.

Karlstads kommuns kostnader beräknas till mellan 400 och 500 miljoner kronor. Också region Värmland satsar pengar i projektet. Man har avsatt 109 miljoner av statliga investeringspengar om alla planerade etapper blir av.

Dessutom står Trafikverket och statliga fastighetsägaren Jernhusen AB bakom projektet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Resecentrum i Karlstad

Mer i ämnet