Efter elprissmällen: Många oroliga kunder hör av sig till elbolaget i Karlstad

Uppdaterad
Publicerad

Elen var rekorddyr i december – och nu har räkningarna börjat nå kunderna.

På Karlstads energi har man bemannat upp kundservicen för att kunna svara på frågor från oroliga kunder.

– Det finns möjlighet att få anstånd med betalningen, säger marknadschefen Mia Johansson.

Karlstads energi, med cirka 40 000 elkunder, har de senaste dagarna skickat ut fakturorna för december månad till sina abonnenter.

Och även om trots att den totala elförbrukningen har sänkts rejält och att många av bolagets kunder fortfarande har gamla fastprisavtal med lägre priser så är det många som har fått skyhöga räkningar att betala, framför allt de som bor i villor med direktverkande el.

Karlstads energi försöker stilla kundernas oro

För att hantera de som hör av sig med frågor och funderingar kring sina räkningar har det kommunala bolaget bemannat upp kundservice med en tjänst och skickat ut mejl och brev med information för att kunna stilla den värsta oron.

I videon berättar marknadschefen Mia Johansson om den vanligaste frågan som kundservice får – och vilka alternativ man har som kund om man inte kan betala.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.