Foto: SVT

Elever får lära sig att vara smarta på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Vi ägnar allt mer tid åt sociala nätverk på internet. Nära sex och en halv timme i veckan lägger en internetanvändare i Sverige på sociala nätverk, enligt uppgifter från Internetstiftelsen i Sverige. Och på en kreatörsdag på Sundstagymnasiet i dag fick elever på mediautbildningen lära sig mer om hur man får ut störst effekt på sociala medier.

– Sociala medier har stor betydelse, allt från att vi kan få drömjobbet till att vi kan marknadsföra produkter på ett mer kostnadseffektivt sätt. Det är otroligt mätbart i dag vad gäller alla aktiviteter vi gör på sociala medier. Och det hör samman med det digitala ekosystemet, att man har en webbplats som man vill driva trafik till, man vill locka fler sökande till utbildningar till exempel eller rekryteringa till sitt företag. Så sociala medier spelar en så otroligt stor roll nu, nästan 80 procent av hela Sveriges befolkning som använder internet finns på sociala medier, säger Cecilia Viktoria Åslund.

Viktigt att finnas på rätt sätt

Hon är konsult inom sociala medier och var en av föreläsarna på kreatörsdagen för eleverna på Sundstagymnasiets medieutbildning i Karlstad i dag. Temat var sociala medier och dess möjligheter till nya jobb och effektiv marknadsföring.

– De får kunskap om hur man kan jobba med sociala medier på ett smart och schysst sätt, säger Dan Nilsson, lärare på mediacreatorutbildningen.

– Det är viktigare att finnas på sociala medier på rätt sätt, än att finnas på sociala medier. Finns man på social medier är det väldigt viktigt att man tänker igenom hur ens profil ser ut om man vill ha en effekt av det, säger Cecilia Viktoria Åslund.

Ett verktyg till UF-företagen

Hon menar att det är viktigt att man har en plan kring varför man är på sociala medier, vad man ska använda det till och hur man får ut störst effekt och idag fick eleverna ta itu med de frågorna i olika workshops. Och de elever vi mötte tyckte ämnet var intressant och viktigt och ville lära sig mer.

– Jag håller på med UF-företag just nu och har gjort om lite vad gäller affärsplan och då kan det vara bra ta del av det här och kanske utveckla sig själv, säger Martin Jemtelius, klass ESEM15 på Sundstagymnasiet.

– Sociala medier växer ju mer och mer så om man vill marknadsföra sig på ett bra sätt så når man ju väldigt många den vägen. Jag kan använda sociala medier för mitt kommande företag och för att söka jobb i framtiden, säger Saga Berneby i klass ESEM16.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.