Fortsatta klagomål på Krebos studentbostäder

Uppdaterad
Publicerad

Bristande kommunikation och alldeles för lång väntetid innan fel blir åtgärdade. Klagomålen fortsätter att komma in på Krebos studentbostäder på Kronoparken i Karlstad. Och nu överväger universitetet att inte förlänga avtalet med Krebo.

Emma Kropsc har bott i Krebos lägenhet på Kronoparken sedan fyra veckor tillbaka. Redan när hon flyttade in läckte duschen i badrummet.

– Jag anmälde felet till Krebo, men de har fortfarande inte åtgärdat det, säger Emma Kropsc.

Emma är inte den enda hyresgästen som har haft klagomål. När termostaten i Thomas van den Berks kylskåp gick sönder och alla matvaror frös till is tog det två veckor innan han fick ett nytt.

– Det största problemet är inte att de inte fixar felen, för det gör de, utan det största problemet är kommunikationen, att jag inte fick reda på hur lång tid det skulle ta, säger Thomas van den Berk.

– Det är verkligen att beklaga för det är verkligen inte vår mening. Vi har en växel som fungerar 24 timmar om dygnet och vi köper in hjälp så att någon svarar hela tiden så vi kan ta emot meddelanden och återkoppla till våra hyresgäster, säger Birgitta Svensson som är verksamhetschef på Krebo som äger studentbostäderna på Kvintettgatan och Vintergatan på Kronoparken i Karlstad.

När det gäller duschen som Emma felanmälde när hon flyttade in så lovar Krebo att problemet ska vara åtgärdat i början av den här veckan.

– Det var inte riktigt fyra veckor sedan felet anmäldes, men det spelar ingen roll, jag tycker ändå att det är för lång tid. Men det kan ändå vara så att det här inte har varit första prioritet när vi har haft både en vattenläcka och problem med internet. Duschen har ju fortfarande gått att använda, säger Birgitta Svensson.

Det är Karlstads universitet som placerar ut utbytesstudenterna i Krebos lägenheter. Och det är inte första gången som hyresgästerna klagar på servicen hos hyresvärden.

– Vi har ett avtal med Krebo fram till sista juni 2012. Vad som händer efter det kan jag inte säga. Men det är klart att om studenterna upplever att det är problem och att deras problem inte tas på allvar, så får vi naturligtvis överväga om vi ska ha ett fortsatt avtal, säger universitetsdirektören Anne-Christine Larsson till Värmlandsnytt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.