Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hjärnkoll vill sprida kunskap om psykisk ohälsa

Hjärnkoll vill sprida kunskap om psykisk ohälsa

Publicerad

Organisationen Hjärnkoll firar idag tio år och har sin kampanjdag ”5 minuter 5 maj” för att sprida kunskap om psykisk ohälsa, både för den som är sjuk och för den som är anhörig.
– Människor ska våga prata om psykisk ohälsa, det är som vilken fysisk sjukdom som helst, det är inte någon skillnad för mig, säger Niina Koivumaa, hjärnkollsambassadör i Karlstad.

Hon är själv anhörig till sin syster som har bipolär sjukdom. De är båda hjärnkollsambassadörer och sprider kunskap om psykisk ohälsa och anhörigskap. Hjärnkoll startades på regeringens initiativ för tio år sedan för de ansåg att behovet av att prata om psykisk ohälsa var stort. Efter ett tag gjordes det om så Hjärnkoll drivs nu som en ideell organisation över hela landet.

Under dagen firade organisationen i Karlstad med seminarier och öppet hus.

Vad hoppas du på att den här kampanjdagen kan bidra med?

– På två saker, det ena är att det ska bli mindre stigmatisering än vad det är, att fördomar fortsätter att raseras men sen också att människor ska börja våga prata om psykisk ohälsa och att det ska behandlas som vilken annan sjukdom som helst, det är inte någon skillnad för mig.

Mer öppenhet

När Niina Koivumaas syster själv bröt tabut och började prata om sin bipolära diagnos ändras mycket också för henne. Det visade sig att väldigt många runt henne hade liknande erfarenheter.

– Då kan man också stötta varandra på ett annat sätt så öppenheten i sig bidrar ju med att man kan få en extra kram när man behöver det eller att någon tar en under armen och säger att ”nu går vi ut och tar en lång promenad”, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer