Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Bara de sex jetplanen kostar cirka 720 miljoner kronor i inköp, enligt KSA:s ordförande Ola Karlsson i Karlskoga. Foto: Pilatus Aircraft

Jetflyg för 700 miljoner när regionerna satsar på eget ambulansflyg

Uppdaterad
Publicerad

Nu satsar landets regioner på gemensamt ambulansflyg. Sex jetflygplan är beställda och nästa sommar är tanken att verksamheten ska starta i Kommunförbundet svenskt ambulansflygs (KSA) egen regi.

– Det kan inte sluta på annat sätt än en ekonomisk katastrof, säger Henrik Johansson (L), regionpolitiker i Örebro län.

Investeringarna är enorma. Bara de sex jetplanen kostar cirka 720 miljoner kronor i inköp, enligt KSA:s ordförande Ola Karlsson i Karlskoga.

– Jag hade helst sett att vi hade en extern operatör som drev flygbolaget som vi handlade upp av, nu visade det sig att det inte var möjligt av kostnadsskäl och tidsskäl, säger Ola Karlsson.

Därför ändrades inriktningen i somras efter ett beslut av politikerna i KSA som i praktiken innebär att regionerna själva kommer driva ett flygbolag med ambulansflyg.

”Medicinsk kompetent organisation”

Fredrik Larsson (M), regionråd i Värmland, säger att länet kommer ha nytta av flygambulanserna av flera skäl.

– Dels för att vi kommer ha tillgång till en medicinsk kompetent organisation som kan transportera värmlänningarna mellan olika sjukvårdsinrättningar när man har det behovet. Vi kommer också ha nytta av det för att det sker en samordning i hela landet som gör att det här ska bli en så effektiv verksamhet som möjligt.

Olle Westholm, som är pensionerad upphandlare i Jämtland ger en helt annan bild av situationen.

– Pengarna till de här investeringarna finns inte, det är lånade pengar. Regionerna blöder ekonomiskt, jag vill likna det här med en ekonomisk härdsmälta, säger Olle Westholm.

”Ska inte ha politiker som leker flygbolag”

Och Henrik Johansson (L) anser att satsningen inte gynnar de boende i till exempel Värmland.

– Vi ska inte ha politiker som leker flygbolag, det blir aldrig bra, säger han.

Ola Karlsson menar att de får leva med att det finns kritiker som anser att man borde gjort på något annat sätt.

– Mitt och styrelsens uppdrag är att få det här så effektivt som möjligt och så bra för patienterna som möjligt.

Utgår från Umeå, Stockholm och Göteborg

Flygplanen som börjar levereras i april nästa år ska vara placerade vid baser i Umeå Airport, Arlanda och Landvetter där det ska finnas bemanning dygnet runt.

Nu pågår upphandling och rekrytering av av piloter, flygbesättning, sjuksköterskor och annan personal. Dessutom pågår förhandlingar om hangarer och andra investeringar som måste göras.

Så mycket kommer det att kosta

Visa

I november ska politikerna i KSA ta budgeten för 2021 och planen för ekonomin 2022 och 2023.

Driftkostnaderna för 2021 beräknas, enligt budgetförslaget, till 151 miljoner, för 2022 till 222 miljoner och 2023 till 230 miljoner kronor.

Regionerna har lånat ut pengarna till KSA:s investeringar, bland annat till de beställda jetflygplanen.

Exempel: Värmland

För Värmlands del handlar det om cirka två miljoner kronor som lånats ut enligt Fredrik Larsson (M).

Nästa år, när verksamheten ska starta på allvar, är de fasta kostnaderna för Region Värmland ytterligare 2,2 miljoner.

– Så får vi förstås betala för de tjänster vi använder, de timmar vi använder flygplanen.

Han säger att den fasta kostnaden för regionen, enligt planen, minskar till cirka 500 000 kronor 2022.

– Det är klart att det är jättestora pengar, det är dyr utrustning och stora investeringar, men det är också viktigt att man upprätthåller en hög kvalité, säger Fredrik Larsson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer