Foto: Göteborgs konstmuseum

Juniafton har fått ett soundtrack

Publicerad

En spelman uppflugen på en gärdsgård, en kamrat vid sidan om och tre flickor som betraktar musicerandet. Det är kärnan i verket Juniafton som konstnären Carl Wilhelmson målade på Sahlströmsgården för över 100 år sedan. Men hur lät det egentligen den gången?

Svaret finns nu i form av unika inspelningar av spelmannen på konstverket.

Det är Håkan Larsson, spelman och kulturgårdskarl på Sahlströmsgården i Torsby som vaskat fram gamla inspelningar som gårdens son Otto Sahlström gjorde runt 30 år, och senare 50 år, efter konstnären Carl Wilhelmsons besök på gården år 1902.

Konstverket är ett av de mer kända i Sverige och har bland annat prytt omslaget till Folkmusikboken som gavs ut 1980, en bok som blev något av en spelmansmusikens uppslagsverk.

– En del av inspelningarna har legat i arkiv under lång tid. Värmlands museum skulle digitalisera men det blev inte av. Nu har jag dem och jag har lyssnat hela våren och gjort uppteckningar av de inspelade låtarna, berättar Håkan Larsson.

Spelade in i Stockholm

Den första inspelningen har en speciell historia. Tillsammans med en granne och vän reste Otto Sahlström till Stockholm och spelade in en grammofonskiva i en drop in-studio. Grannen, som var gitarrist, fick köra dit eftersom Otto hade både bil och pengar men inget körkort.

På det enda grammofonskiveexemplaret hörs grannen kompa Otto som spelar melodi på sin fiol. Men skivan låg länge bortglömd i grannfamiljens ägo. Så småningom kom den dock i händerna på Håkan Larsson som fått den digitaliserad. Därmed ljuder låtarna från tiden då Juniafton kom till igen.

– Det betyder mycket. Bilden i sig är ju tyst men med musiken får den ytterligare en dimension, säger Håkan Larsson.

Något av ett original

Till skillnad från sina mer konstnärliga och kända syskon, Anna, Bror och Ida Sahlström framstår Carl Wilhelmsons spelmansmodell Otto som något av ett original.

Han arbetade inte mycket på gården utan satt mest stilla om han inte fiskade eller gned sin fiol. Men i och med målningen, som finns på Göteborgs konstmuseum, är han ihågkommen. Och nu också genom sin musik.

– Det är jätteroligt! Man kan ju nästan höra musiken utan att veta hur det låter när man ser verket. Men det lägger ju till något av upplevelsen, säger Per Dahlström som är intendent vid Göteborgs konstmuseum där Carl Wilhelmsons målning Juniafton finns.

Hur kan ni använda er av det?

– Ja, det kan man ju göra på olika sätt. Vi kanske kan lägga ut musiken tillsamman med bilden på nätet och vi kanske kan ha en ljudinspelning i salen där Carl Wilhelmsons verk finns, säger Per Dahlström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.