Karlstad airports förlust: 8 837 kronor per passagerare

Uppdaterad
Publicerad

Inte någon gång under Karlstad airports historia har så få flugit till och från Karlstad som under 2021. Passagerarantalet stannade på 3 830 resenärer och bolaget gjorde ännu ett tungt förlustår. Men styrelseordföranden är nöjd med resultatet.

De senaste fem åren har Karlstad airports förlust legat på runt 30 miljoner kronor och 2021 utgjorde inget undantag. Resultatet för 2021 stannade på minus 33 849 000 kronor.

– Jag ser 2021 som ett bra år, trots allt. Vi budgeterade för ett underskott om 35 miljoner och gjorde ett underskott på 34 miljoner, detta mitt under en pandemi, säger Karlstad airports styrelseordförande Mikael Lundström.

I videon ovan berättar Mikael Lundström om sin vision för flygets och Karlstad airports framtid.

Rekordfå passagerare

Totalt använde sig 3 830 passagerare av flygplatsen i fjol. Slår man ut flygplatsbolagets förlust på antalet passagerare gick Karlstad airport back med 8 837 kronor per passagerare 2021.

– Den kommersiella verksamheten var den största tidigare med uppåt 300 000 passagerare under 1990-talet. Dit kommer vi inte nå igen. Men chartern börjar återkomma efter pandemin. Nu kör vi fulla plan varje vecka till Gran Canaria, säger Mikael Lundström och radar upp ytterligare exempel på kommande chartersatsningar som han hoppas ska ge verksamheten luft under vingarna igen.

Inget linjeflyg

Fortfarande saknas dock linjeflyg från Karlstad. Karlstad airport har inte haft något reguljärt flyg till någon större flyplats i Europa sedan BMI lade ner sin Frankfurtlinje under 2019.

– Vi saknar en reguljär linje ut till någon hub i Europa vilket vi också jobbar med. Men det gäller att inte trycka för snabbt på knappen eftersom vi behöver se till att ha ett passagerarunderlag som gör att en operatör får lönsamhet i en sådan linje, säger Mikael Lundström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.