Karlstads kommunstyrelse ska i morgon ta ställning till om kollektivtrafiken, Värmlandstrafik och stadsbussarna i Karlstad, ska ligga i den nya värmländska regionkommunen som bildas från 1 januari nästa år.
Nu vill kommunledningen också lägga in flygplatsen, som idag ägs helt av Karlstads kommun, i regionen. Helst vill man att det ska ske direkt från 1 januari 2019.
– Det är ambitionen, förhoppningen är att vi inför nästa år har en bredare lösning för Karlstad Airport, säger Per-Samuel Nisser.
Rekordförlust förra året
Förra året redovisade kommunala Karlstad Airport ett minusresultat (efter finansnetto) på 29,3 miljoner kronor.
En orsak till det försämrade resultatet är kostnaderna för upphandlingen av flyglinjen till och från Frankfurt.
Om den upphandlade flygtrafiken till och från Frankfurt också ska ingå i regionens ansvar, enligt kommunledningen, är oklart.
– Exakt hur det kan komma att se ut kan jag inte säga idag. Dels är det ju ägandet och driften, dels själva trafiken som behöver ha hjälp för att den ska finnas till. Hur det ska se ut när det gäller ansvarsfördelningen får vi återkomma till, säger Per-Samuel Nisser.
Av allt att döma kommer kostnaden för flygplatsen fortsatt att vara hög. Budgeten för i år visar på ett nytt stort minusresultat på 30,3 miljoner kronor.