Keolis har själva sagt upp avtalet, men vill ändå hitta en lösning för att kunna fortsätta köra färdtjänstresor. Foto: SVT

Keolis sa upp avtalet om servicetrafiken – men har inte gett upp

Uppdaterad
Publicerad

Trots att Keolis sagt upp avtalet om servicetrafiken med Värmlandstrafik vill man fortfarande hitta en lösning där trafiken kan effektiviseras. Men det menar Värmlandstrafik inte är möjligt och nu hotas Keolis istället av ett skadeståndskrav.

Keolis sa upp avtalet eftersom man anser att trafiken är för ineffektiv mot vad den borde vara och hur Värmlandstrafik uppgett att den skulle vara i upphandlingen. Det påpekade man redan i september förra året men ingenting har förbättrats enligt Henrik Gustavsson, områdeschef för Keolis.

Därför har man velat införa ett så kallat systemstöd för att underlätta planeringen av trafiken.

– Vi har ju 78 fordon ute över i stort sett hela Värmland, vilket blir en väldigt komplex trafik. Vi kör 16.000 resor i månaden vilket gör att det blir väldigt svårt för en mänsklig hjärna att hålla koll på så att det blir så effektivt som möjligt, säger Henrik Gustavsson.

LÄS MER: Färdtjänsten kom inte på julafton – resenärer kopplades till telefonkö

Han berättar att det i andra områden där Keolis kör har man planeringssystem som hjälper till med att effektivisera och att det inte handlar om en kostnadsfråga för deras del.

Krävs en ny upphandling

Keolis vill nu ta fram en lösning för att effektivisera planeringen av servicetrafiken, men Värmlandstrafik menar att det inte fungerar så.

– Nu när de har hävt ett avtal och vi tvingas ut i en ny upphandling så kan inte vi ha enskilda diskussioner med enskilda potentiella anbudsgivare, vi måste behandla alla lika i det här läget, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafik vid Värmlandstrafik.

Anders Wahlén, chef för servicetrafik vid Värmlandstrafik. Foto: SVT

LÄS MER: Skarp kritik mot Keolis

Förändringen som Keolis föreslår skulle vara för stor för att rymmas inom upphandlingen, enligt Värmlandstrafik.

– Vi är inte motståndare mot utveckling och förändringar men om det är så stora förändringar som ska göras, med färre fordon och färre förare så måste vi göra en sådan upphandling igen för vi måste ta hänsyn till andra potentiella anbudgivare som måste veta vilka förutsättningar som gäller inom ett givet avtal, säger Anders Wahlén.

Han vill dock inte gå in på om det kommer ske några förändringar inför den nya upphandlingen med hänvisning till upphandlingssekretess.

Därför riskerar Keolis skadestånd

Avtalet löper ut i december och eftersom Keolis sa upp avtalet fyra år i förtid så hotar nu Värmlandstrafik med att kräva skadestånd.

– Det finns en risk att vi får en fördyrad trafik när vi får in de nya anbudspriserna. Och den fördyrningen det kommer att bli en skadeståndsfråga gentemot Keolis, säger Anders Wahlén.

Hur stor är risken att det kommer att bli en dyrare servicetrafik?

– Det är svårt att göra en prognos på det men jag skulle säga att det är ett troligt scenario. Man ska ha klart för sig att det avtalet vi har i dag med Keolis omfattar knappa 75 miljoner kronor per år, så under de här åren rör det sig om flera hundra miljoner kronor. Så även en liten procentuell fördrying, det blir många miljoner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.