På ett möte på fredagen informerade ledningen personalen om beslutet och på måndag inleds MBL-förhandlingar.
– Tråkigt, men tyvärr inte ett oväntat besked om att produktionen flyttas, säger Jörgen Lööf, vice ordförande IF Metall till Värmlandsnytt.
Kongsberg Automotive, som tillverkar värmesitssystem till personbilar, säger att orsaken till nedläggningen är en ökad konkurrens som gör att företaget måste sänka sina kostnader.
Produktionen i Åmotfors kommer därför att flyttas till Polen, en flytt som beräknas ta omkring tio månader. För de ca 90 anställda på fabriken i Åmotfors var det ett tungt besked.
Många hade hoppats att kostnaderna och riskerna med en flytt skulle få ledningen att vilja ha kvar produktionen i Åmotfors. Men istället kommer nu alltså fabriken, som invigdes för bara åtta år sen, att läggas ner.
– Jag är väldigt besviken. Vi har haft en bra dialog med Kongsberg Automotiv under flera år och har väl hoppats att tillverkningen skulle bli kvar trots allt, säger Hans Peter Jessen (s), kommunalråd i Eda kommun.
– Står lokalerna tomma kostar de kommunen ett par miljoner kronor om året. Men vi kommer att arbeta för att få dem uthyrda igen så fort som möjligt.
Hans Peter Jessen säger också att uteblivna skatteintäkter från arbetarna som nu hotas med uppsägning, skulle bli ett hårt slag för kommunen.
I ett pressmeddelande skriver företagsledningen att man behöver genomföra kostnadsbesparingar på grund av ständigt pressade vinstmarginaler inom den europeiska bilindustrin.
– Jag förstår verkligen att vår personal i Åmotfors upplever en osäkerhet, säger koncernchefen Olav Volldal i ett pressmedelande.
Vår personal har gjort ett fantastiskt arbete för att förbättra produktivitet, kvalitet och leveranser i rätt tid. En eventuell nedläggning beror inte på att personalen inte har utfört sitt arbete. Den beror på en betydande kostnadsskillnad mellan hög- och lågkostnadsländer. Det är viktigt att vi fortsätter det nuvarande goda samarbetet mellan alla parter som deltar i de diskussioner som nu skall inledas, säger Olav Volldal.