Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar Viktoria Fredholm, vägledare på Konsumentverket, om vad lagändringen innebär inför Black week och hur det ska motverka bedrägerier. Foto: Maja Yngve/SVT

Konsumentverket hoppas lagändring ska minska bedrägerier under Black Week

Uppdaterad
Publicerad

Den 1 september så trädde en ändring i prisinformationslagen i kraft. Företag måste nu visa upp det lägsta priset en produkt som är nedsatt på rea, har haft under de sista trettio dagarna.

– Vi hoppas att det ska leda till att konsumenter undviker att bli lurade, säger Viktoria Fredholm, vägledare på Konsumentverket.

Ändringen ska stävja att företag höjer priserna på sina produkter innan man annonserar att det är rea. Just Black Week är en vecka då butiker sänker sina priser och många konsumenter försöker fynda.

Skillnad mellan fysisk och näthandel

Viktoria Fredholm säger också att det finns en skillnad mellan konsumenters rättigheter vid fysisk handel och näthandel. Något Konsumentverket märker att inte alla har koll på.

– När det gäller att handla i butik, då har du inget lagligt stöd att ångra det här köpet. Utan det är bara om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt som du kan kräva det.

Se mer om lagändringen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.