Ungdomar mellan 9 och 16 år kan delta i tävlingen som hade sin start i september.
Syftet är att öka intresset för teknik och naturvetenskap. Tidigare år har tävlingen lockat mellan 10 och 23 lag, men på grund av pandemin deltar bara tre lag i årets upplaga, två från Sannerudsskolan och ett från Kvarnbergsskolan.
Har forskat om sport och hittat lösningar
Årets tema är Replay och handlar om sport och fysisk aktivitet. Eleverna har bland annat forskat om temat och skulle idag presentera lösningar som kan få fler att sporta och röra på sig.
Robottävling
Ett tävlingsmoment är robotprogrammering. Att få en robot att ta sig fram, putta omkull saker, svänga, lyfta och backa.
I klippet ser du hur det gick till när lagen tävlade med sina robotar deras lösningar som ska få unga att röra mer på sig.
Vinnare i årets tävling blev lag Legoisterna på Sannerudsskolan i Kil. De kommer delta i en skandinavisk final som i år avgörs digitalt.