Den här Läderlappen med tillägget Fladdermusens hämnd utspelar sig i ett annat Wien. 1945 hade krigets segrarmakter delat upp Wien i sektorer så som också skedde i Berlin. Men operettens intrig är densamma som förr med komik, musik, förvecklingar och förväxlingar.
Läderlappen för ju tankarna till tecknade serier, som Batman.
– De är som figurer ur serietidningar – Läderlappen, fjärilen, folk som låtsas vara personer de inte är och på festen är alla klädda i vilda, extravaganta kostymer, säger regissören Sam Brown och fortsätter:
– Men tecknade figurer och serier har historiskt använts i propagandasyfte som i tredje riket eller för att skapa nationell identitet, som i Amerika. Det är intressant vad man kan göra med sådan konst på scenen.
Sam Brown och hans svenska översättare Magnus Lindman har skrivit om dialogen, men musiken är den vanliga välkända av Johann Strauss d.y. fast med en del tillägg, som det ju brukar vara i uppsättningar av Läderlappen.
Det här är den tredje uppsättningen på Karlstads operahus av Läderlappen. Tidigare spelades operetten här 1986 och 1995.