Det är Region Värmlands kampanj ”En riktig man”, som startar i samband med Färjestads SHL-premiär i Löfbergs arena idag, som ska förändra attityderna.
– Det är inte bara kvinnor som tjänar på jämställdhet, män gör det också, säger Marianne Nilsson, projektledare vid Region Värmland.
Hon säger att det finns en machokultur inom ishockeyn, men att valet av Löfbergs arena i samband med Färjestads hemmamatcher framförallt är gjort eftersom det där finns en stor publik men många män.
Flera profiler med
Flera idrottsprofiler står bakom satsningen, bland andra förre hockeyspelaren Pelle Prestberg, multisportaren och paralympiern Anders Olsson och hockeyexperten Sanny Lindström som tvingades ge upp sin spelarkarriär för fem år sedan efter en svår hjärnskakning.
– På planen ville jag vara en tuffing, bita ihop, visa karaktär och attityd. Men vid sidan av isen har jag nog alltid upplevt mig själv som en ganska rund och mjuk person, säger Sanny Lindström.
I en intervju med SVT berättar Sanny Lindström hur dåligt han mådde efter hjärnskakningen.
– Det är viktigt att vi pratar om de här frågorna, säger han.
Viktigt med förebilder
Marianne Nilsson säger att det är viktigt att idrottsprofiler som många ungdomar ser upp till finns med och berättar om sina erfarenheter.
Hon pekar på att kampanjen bygger på ett antal fakta.
– Utbildningsnivån här i Värmland är lägre än genomsnittet, färre män tar ut föräldraledighet men fler tar livet av sig. Och så våldsbrotten där männen är så överrepresenterade. Nej, det här är inga roliga siffror, säger hon.
Tanken är att kampanjen ska öppna för samtal om mäns värderingar, om vad som förväntas av män och om skeva mansnormer. Men också om hur pojkar fostras i en grabbig miljö inom idrotten.
– Det finns nog inte samma vana bland män att prata om problem och det kan göra att många mår dåligt.
Omdiskuterad kampanj
Kampanjen som planerades redan förra året blev så omdiskuterad att den inte kunde genomföras då. Bland annat beroende på de 600 000 kronor som Region Värmland skulle betalas till Färjestad för att satsningen skulle bli verklighet.
Nu handlar det om 300 000 kronor till Färjestad utöver kampanjkonstnader på 250 000 kronor.
– Jag ser att det här blev ett bra upplägg, en viktig satsning helt enkelt, viktig för Värmland, säger Marianne Nilsson.
Budskapen kommer att finnas i arenan vid Färjestads hemmamatcher hela säsongen, på mediakuben, i samtliga monitorer och som text på sargen.