Tio procent av klagomålen från konsumenterna gäller begagnade bilar. Foto: Leo Sellén/TT

Mest klagomål på begagnade bilar

Publicerad

Köp av begagnade bilar och hantverkartjänster resulterade i flest klagomål till konsumentvägledarna i Värmland förra året. Det visar ny statistik från Konsumentverket.

Totalt var det över 3000 värmlänningar som kontaktade den kommunala konsumentvägledningen och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2017.

Drygt var tionde samtal handlade om missnöje med köp av begagnade bilar. Nästan lika många klagomål gällde missnöje med hantverkartjänster.  Några exempel är att jobbet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

– Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

Statistik från kommunal konsumentvägledning och Hallå konsument

Kommuner: Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby och Årjäng

Antal konsumentklagomål: 3.030

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.