– En bra månad har företaget bakom Mumin omkring 30 miljoner besökare på sociala medier. En dålig månad ”bara” omkring tio miljoner unika besökare, berättar Roleff Kråkström, vd för Moomin Characters, företaget bakom Muminfigurerna.
Till våren öppnar en ny muminvärld i Tokyo, och vd:n för företaget hoppas att den tredje muminvärlden snart ska bli verklighet i Karlstad. Men redan nu lanseras alltså nya bilderböcker för nästa generation troll-läsare.
– Originalet är textböcker för lite äldre barn. Med nya bilderböcker vänder vi oss till lite yngre barn, och gärna småbarnsföräldrar som läser högt för sina barn, säger Roleff Kråkström.
Växande intresse
Företaget har enligt vd:n ökat sin omsättning med 800 procent under de senaste tio åren och intresset bara växer. Framförallt i Japan och Kina, men även norra Europa.
Därmed också intresset för en temapark.
– Vi har ingen fix idé att temaparken måste ligga i Karlstad, men eftersom initiativet kom därifrån ser vi med förtröstan på att det ska bli så, säger Roleff Kråkström, men konstaterar att andra platser kan bli aktuella om Karlstadsplanerna faller.