Bo Johansson är 76 år och har varit kund i Nordea i Torsby sedan länge, men nu har han fått nog. Droppen som fick bägaren att rinna över var att Nordea beslutade att helt sluta med kontanthantering den 9:e november i år.
Bo Johansson har en egen dator med tillgång till internet, men han tycker att det är svårt att lära sig hur internetbanken fungerar. Sina räkningar betalar han med brevgiro som han lägger på brevlådan.
– Det är svårare och svårare att lära sig nya saker ju äldre man blir. Minnet är bra men kort, säger han.
Hänvisar till internet
Anledningen till att Nordea slutar med kontanthanteringen på tre värmländska bankkontor är flera. Dels handlar det om att banken vill spara in på transporter och kostnader, men det handlar också om att de vill följa med i utvecklingen i samhället.
– Det handlar inte bara om bankärenden, utan väldigt mycket sker ju hemifrån med hjälp av internet idag, säger Lasse Nilsson, vice regionchef på Nordea.
Vad säger du till de som har svårt att lära sig hur man gör bankärenden på internet?
– De är välkomna in till oss så ska vi visa dem hur det fungerar, säger han.
”Personliga kontakten är viktig”
Men Bo Johansson har redan bestämt sig, han tänker inte låta sig tvingas att bli digital av Nordea.
– Jag har bestämt mig för att byta till en mindre bank här i Torsby kommun. Har jag något att fråga om så är det bara att jag ringer dit. De svarar direkt. Den personliga kontakten är viktig för mig och många andra äldre, säger han.