Foto: SVT

Fler tider att boka själv på webben

Uppdaterad
Publicerad

Från och med den första juni kommer vårdcentralen Gripen i Karlstad att erbjuda betydligt fler läkartider att boka via webben, än de som erbjuds idag. Men det nya arbetssättet väcker också en delvis kritisk intern diskussion. 

Telefonköer och svårt att komma fram till sin vårdcentral. Något som man från landstingsledningen vill ha bort, bland annat genom att låta fler patienter själva boka sin undersökningstid via nätet. Webbtidsbokning finns sedan förra månaden på alla länets vårdcentraler men det är bara mellan 10 och 20 procent av läkartiderna som läggs ut för bokning där. På vårdcentralen Gripen går man ett steg längre och från och med den första juni läggs 70 procent av alla bokningsbara läkartider ut på nätet.

Patienterna ska slippa telefonkö

– Vi vill att patienterna ska slippa sitta i telefonkö. Och vi vill slippa att ta hand om administrationen kring bokning av tider eller telefonrådgivning. Därför tror vi att största delen av befolkningen klarar av att boka sina tider själv, säger Jürgen Staub Lambrecht som är enhetschef vid vårdcentralen Gripen i Karlstad.

Även bokningar hos kurator och sjuksköterska

På webben går inte bara att boka tid hos läkare utan även hos till exempel sjuksköterska eller kurator. Det går också att boka tid för att bli uppringd och få telefonrådgivning. Tiderna läggs ut ungefär en månad fram i tiden, så långsiktiga bokningar går inte att göra.

För de som av olika anledningar inte kan boka via nätet kommer det fortfarande gå att ringa till vårdcentralen – men de som adminstrerar bokningarna kommer att få mindre tid till detta just för att man hoppas att fler ska välja att boka själva via nätet.

Intern kritik

Men det här nya sättet att jobba har också mött en del intern kritik som handlar om att kunna prioritera rätt för de som får vård. Att det är de som är snabbast vid tangentbordet som ska ta tiderna före de som inte är lika snabba. En farhåga som Jürgen Staub Lambrecht inte tror blir verklig.

– Det är inte lätt att komma fram i telefonkön heller och det är inte alltid de som kommer fram först som är de som främst behöver vård. Så där ser jag inte en så stor risk för försämning.

Patienterna gör egna bedömningar

Annan kritik handlar om att läkarna får släppa ifrån sig kontrollen för att istället låta patienterna själva bedöma om de behöver läkarundersökas.

– Ja, det är är väl egentligen en filosofisk fråga. Vad är kontroll? Men jag tror att de flesta är så vettiga att de vet själva när de ska söka eller inte söka vård.

Jürgen Staub Lambrecht berättar att detta också är något man redan märkt genom att för ett och ett halvt år sedan börja lägga ut en tiondel av sina läkartider för bokning på webben samt att ha öppen mottagning på vårdcentralen. Farhågan från vissa håll var att folk skulle söka för allt möjligt men erfarenheten visar att folk inte alls söker för oväsentligheter utan för verkliga sjukdomar.

”Nå vården dygnet runt”

Idag finns 98 531 webbkonton i länet till tjänsten 1177.se

Verksamhetsutvecklaren Lise-Lott Larsson är nöjd med resultatet.

– Fördelen med webbtidbokning är ju att det är en service till invånarna. Att vi kan nå vården när vi vill dygnet runt. Sedan är det ju naturligtvis också en service för vården. Det är en helautimatiserad tjänst och tanken är att det här ska spara tid för vården, att vi ska spara resurser för att få tid för mer patientnära arbete.

Vad är målet? Hur många tider kan man lägga ut på webben?

– Det finns inget specifikt mål att vi ska lägga ut så många tider som möjligt. Vi måste hitta en balans mellan den patientgrupp som inte kan boka själva på nätet och de som kan, och ska, boka själv, säger Jürgen Staub Lambrecht.

Läs mer: Läkarna oroliga för den hårda belastningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.